Volledig scherm
Vlnr Huub Sparnaay, Onno Vos en Gerben Bierbooms van BarrelQ. © Jan de Groen

Barbecues van olievaten zijn nauwelijks aan te slepen

Barbecues maken van olievaten - dat leek televisieproducent Onno Vos wel een leuke manier om de rustige zomermaanden mee door te komen. BarrelQ  bleek een veel groter avontuur.

Het tweede waar Onno Vos zich in vergiste: barbecues zijn helemaal geen zomerbusiness. In mei 2013 was de eerste voorraad BarrelQ's klaar. Mooi op tijd voor het barbecueseizoen, dacht Vos. ,,Maar dat bleek al in volle gang. We waren natuurlijk veel te laat om hem nog in winkels te krijgen. De Intratuins en Gamma's zijn nu al aan het inkopen voor volgende zomer.'' Met flink wat volharding slaagde hij er dat eerste jaar toch in zijn hele voorraad te verkopen.

Pronkstuk
Het idee om een oud olievat om te toveren tot barbecue is min of meer 'de schuld' van vader Vos: die zat in de oliehandel. Vrienden waren dermate enthousiast over het nieuwe pronkstuk in zijn tuin, dat Onno Vos dacht: hier moet ik meer mee. Via internet kwam hij in contact met iemand die mooie zwarte vaten verkocht. Samen sleutelden ze de 'barrels' om tot de huidige barbecue, die ook fungeert als vuurkorf en bijzettafel. Medewerkers van de sociale werkplaats schroefden er 260 in elkaar. Een lening hoefde Vos niet af te sluiten. ,,Het was mijn eigen geld, dus het ergste wat me kon gebeuren was dat ik met 260 barbecues in een loods bleef zitten. Dan had ik al m'n Facebookvrienden er één cadeau kunnen doen.''

Investeerders
Een berichtje van Huub Sparnaay 'of hij nog investeerders zocht' bracht alles in een stroomversnelling. De oprichter van een aantal internetbedrijven had zelf een BarrelQ besteld en vond het wel een leuk ding. En een mooie testcase. ,,We zijn goed in het verkopen van online diensten. Maar kunnen we ook tastbare producten verkopen?,'' verklaart zijn compagnon Gerben Bierbooms. ,,Bovendien zit er een heel aantrekkelijke marge op. Wij zijn gewend om beltegoed te verkopen, met een marge van 30 cent. Een BarrelQ kost 225 euro. De hoge marge maakt het mogelijk om de barbecues ook in het buitenland te verkopen. Duitsland is een echt barbecueland. En verschepen naar Amerika en Australië is helemaal niet zo duur meer.''

Andersom zag Vos wel brood in een samenwerking met ondernemers die veel ervaring meebrachten in online verkoop. ,,Zelf had ik weliswaar een webshopje, maar totaal geen ervaring met zaken als zoekmachinemarketing. Aan BarrelQ's die we rechtstreeks via onze webshop verkopen, verdienen we veel meer dan aan producten die we via winkeliers verkopen.''

Inmiddels hebben de ondernemers ruim 4000 barbecues verkocht. Hun webshop is zojuist live gegaan en deze week staan de BarrelQ's bij Albert Heijn. Klanten die een kratje Jupiler kopen, kunnen er eentje winnen. Het was nog even flink stressen om ze op tijd af te krijgen, maar ook dat kwam goed. Vos: ,,Ondernemen is een leerzame ontdekkingsreis.''