Volledig scherm
Moeder Petri Koop vindt het continuerooster eigenlijk beter voor haar zoontje Stijn © Peter Franken

Basisscholen gooien traditioneel rooster overboord

Bijna de helft van de basisscholen heeft het traditionele lesrooster overboord gegooid. Leerlingen zitten niet langer van 08.30 uur tot 15.30 uur in de klas. Scholen kiezen roosters waarbij kinderen kort lunchen en vaak al om twee uur naar huis gaan.

Quote

Stijn bleef al veel over, maar met de hele klas samen eten is leuker

De traditionele lestijden veranderen in rap tempo. Uit een eerdere studie van DUO Onderwijsonderzoek uit 2012 bleek dat pas één op de vier scholen een nieuw rooster had. Inmiddels is dat op bijna de helft van de onderwijsinstellingen het geval. ,,Je kunt verwachten dat die stijging alleen maar verder doorzet,'' constateert Vincent van Grinsven, directeur van het onderzoeksbureau.

Traditioneel
Na de zomer gaat 9 procent van de basisscholen over op een ander lesrooster. Het traditionele schema is dan op 44 procent van de scholen verdwenen. Dat blijkt uit studie van DUO. Het bureau enquêteerde ruim vierhonderd leerkrachten van verschillende basisscholen. De resultaten zijn representatief voor het hele primair onderwijs.

Scholen zijn meer op zoek naar roosters die bij de wensen van ouders en leerlingen passen, constateert de PO Raad. Als sowieso veel kinderen overblijven, wordt een schema met een kortere lunchpauze aantrekkelijk, zoals het continurooster. Dan blijven de leerlingen standaard tijdens de lunch op school. Het continurooster is het populairste alternatief voor de traditionele tijden. Op een kwart van de basisscholen geldt die variant. Doordat ze korter pauze hebben, zijn de kinderen een half uur eerder vrij. Andere scholen kiezen voor het vijf-gelijke-dagen-model. Kinderen zitten dan van 08.30 uur tot 14.00 uur op school. De vrije woensdagmiddag verva

Een rustmomentje op de dag, een pauze om even bij te komen van de drukte in de klas. ,,Dat was het beeld dat ik had van het boterhammetje samen thuis eten,'' zegt Diantha Vlasblom, moeder van een kleuter op de Dick Brunaschool in Waddinxveen. Maar de praktijk is minder idyllisch. ,,Het is allemaal haastwerk. De kinderen willen onderling afspreken, maar van spelen komt niets terecht in dat uurtje.''

Na de zomer is het gehaast tussen de middag voorbij. De Dick Brunaschool stapt over op het continurooster. Een lesrooster dat in het nieuwe schooljaar op 1 op de 4 scholen geldt. Uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek blijkt dat de traditionele lesdagen steeds meer verdwijnen. Op 44 procent van de basisscholen zijn de lestijden aangepast. De traditionele lesdag, met een lunchpauze van zo'n anderhalf uur, verdwijnt daarmee snel.

Onhandig
Voor moeder Vlasblom betekent het nieuwe lesrooster dat haar kleutertje voortaan een boterham op school blijft eten. Hoewel deze ouder in eerste instantie zeker geen voorstander van het continurooster was, is ze om. ,,Zelfs al ondervind ik straks vooral nadelen. Ik heb nog een kleintje, die slaapt op het moment dat de oudste straks naar huis mag. Heel onhandig. Maar je kunt je wel blind blijven staren op je eigen, tijdelijke situatie, uiteindelijk moet je verder kijken. Als ik straks twee kinderen hier op school heb, die niet meer naar huis hoeven voor de lunch, dan zal dat een hele hoop rust geven.''

Het is een gegeven dat directeur Annette van Zoelen steeds ziet. ,,Mensen bekijken dit type veranderingen in eerste instantie vanuit hun eigen situatie: hoe ga ik het regelen met de opvang? Gaat dit me extra kosten? Je merkt dat ouders van oudere kinderen minder enthousiast zijn. Die hebben hun hele leven al georganiseerd rondom de school- en opvanguren van hun kind.''

De groep ouders die wél wil overstappen naar een nieuw rooster, is echter veruit in de meerderheid, constateert Van Zoelen. ,,En dat geldt zeker voor de ouders van nieuwe kinderen.'' Ouders zoals Petri Koop, die sinds maart dit jaar de dagelijkse gang naar school maakt om zoontje Stijn (4) te brengen. ,,Stijn bleef sowieso al veel over, dat heen en weer naar school lopen is niet te combineren met de zorg voor mijn jongste zoontje van 8 maanden. Het voordeel straks is dat Stijn met de hele klas samen eet. Dat geeft een groter gevoel van saamhorigheid.''

Ouders hebben verder nogal wisselende wensen, merkt ook belangenbehartiger Ouders en Onderwijs. ,,In sommige wijken halen veel ouders hun kinderen tussen de middag op. Terwijl op andere plekken veel ouders allebei werken of te ver van school wonen om thuis te kunnen lunchen,'' constateert directeur Peter Hulsen.

Meebeslissen
Scholen zijn verplicht ouders te raadplegen voordat ze de lestijden wijzigen. Maar hoe die raadpleging eruit moet zien? Daarover staat geen woord in de wet. In theorie kan de school zelfs één ouder om toestemming vragen. Meestal beslissen medezeggenschapsraden over de invoering. Het wisselt per school of deze te rade gaat bij de ouders. ,,En zelfs als de ouders nee zeggen, kan een medezeggenschapsraad akkoord gaan met een ander rooster,'' weet adviseur Dorine Wiersma.

Op de Dick Brunaschool mochten alle ouders meebeslissen. Ze kregen een enquêteformulier, waarop ze hun wensen konden invullen. Van Zoelen: ,,Daaruit blijkt hoe het onderwerp leeft. Bijna 95 procent van alle ouders hebben de vragenlijst ingevuld.'' Een meerderheid stond positief tegenover de invoering van een continurooster.

Van Zoelen: ,,De tijd is er rijp voor, de voordelen zijn legio. Waar ik vooral blij mee ben: er zijn straks veel minder wisselingen op een dag. Het kind heeft te maken met één leerkracht, niet met een keur aan vroegschoolse en tussenschoolse professionals en ouders. Die duidelijkheid, dat schept pas echt rust.'