Volledig scherm
© ANP

'Belabberd, knullig en amateuristisch werk'

Wat veroorzaakte het bizarre ongeluk in het hart van Alphen aan den Rijn? Experts reageren geschokt op de beelden. ,,Zo'n kraan is bedoeld om op land te werken, niet op een ponton.''

Quote

Eer dat je alle oorzaken boven tafel hebt ben je zo een paar maanden verder. Maar het lijkt er op basis van de eerste beelden op dat hier fout op fout is gestapeld

Richard Krabbendam

,,Wat een misser!'' reageert expert in zware transporten Richard Krabbendam bij het zien van de eerste beelden van het bouwongeval in Alphen aan den Rijn. De specialist met jarenlange ervaring bij onder meer Mammoet, Jumbo Shipping en BigLift noemt de uitvoering van het hijsen van de brug 'belabberd', 'amateuristisch' en 'knullig'. Het verbaast hem dat er twee mobiele kranen op twee pontons staan. ,,Zo'n kraan is er in principe voor om op het vaste land te werken. Als je die op een drijvend platform gebruikt, wat weleens gebeurt, dan moet je dat zeer goed doorrekenen wat daar de effecten van zijn.''

Verbazing
Hij krijgt bijval van een collega-expert die niet met naam en toenaam in de krant wil. ,,Mijn mond viel open van verbazing,'' valt hij hem bij. ,,Het is echt niet de eerste keer dat er kranen op een ponton staan, maar als je dat op voorhand niet goed uitrekent, dan loop je dit soort risico's.''

Krabbendam betwijfelt of het drijvende platform wel stabiel genoeg was. ,,Je ziet het dek van het ponton een beetje hellen, misschien dat het te smal was.'' Tot slot constateert de inmiddels gepensioneerde specialist, die wereldwijd nog lezingen geeft, dat 'de giek van de kraan ineens gaat glijden'. ,,Het kan zijn dat er in de kraan ook iets kapot is gegaan.''

Hoofdaannemer van de klus in Alphen was één van de grootste familiebedrijven van Nederland, het zo'n tweeduizend werknemers tellende Mourik uit het Zuid-Hollandse Groot-Ammers. Het management keert direct terug van vakantie en laat bij monde van woordvoerder Martin van Putten weten 'enorm geschrokken' te zijn. De kranen zijn van de firma Peinemann, uit het eveneens Zuid-Hollandse Hoogvliet. Beiden staan volgens zwaar transport -en hijsspecialisten als zeer deskundig te boek. Bij dit ongeval, waarbij twee kranen en een brug gebouwen verpletterden, is volgens de zwaar transport- en hijsspecialisten sprake van een combinatie van oorzaken. ,,Op het YouTube-filmpje zie je heel duidelijk dat het al meteen mis gaat: de achterste kraan zwenkt veel te snel,'' zo analyseert Krabbendam. ,,Doordat die kraan te snel zwenkt gaat het ponton hellen.'' Probleem is volgens hem dat de achterste kraan daardoor schuin komt te staan. ,,Schuine reeptrek noemen we dat,'' licht Krabbendam toe. ,,Een last mag alleen bij verticale stand van de hijskabel worden gehesen.''

Stappenplan
Ondanks al die problemen had het bouwongeval in Alphen volgens de hijsspecialisten nog steeds niet uit de hand hoeven lopen. Krabbendam wijst erop dat bij een dergelijk grote operatie altijd gebruik wordt gemaakt van een uitgebreid stappenplan. ,,Een method statement noemen we dat.'' Zij gaan er vanuit dat dit uitgebreid onder de loep genomen zal worden door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, die een onderzoek start naar de oorzaken van het bouwongeval. ,,Eer dat je alle oorzaken boven tafel hebt ben je zo een paar maanden verder. Maar het lijkt er op basis van de eerste beelden op dat hier fout op fout is gestapeld.'' Dat beaamt zijn collega-expert: ,,Dit is nooit één fout, het zijn er minstens tien of twaalf, misschien wel vijftien op rij.''

Lees alles over het ongeval met de bouwkranen en het brugdeel in Alphen aan den Rijn terug in ons dossier.

Volledig scherm
© anp