Volledig scherm
Schultz van Haegen wil meer vertrouwen en vrouwen in de bouw . © anp

Blankenburgtunnel in de ijskast

De Tweede Kamer heeft de Blankenburgtunnel, die ten westen van Rotterdam zou moeten komen, voorlopig in de ijskast gezet. De PvdA, PVV, GroenLinks, ChristenUnie, SP, D66 en de Partij voor de Dieren willen pas weer met een nieuw kabinet praten over de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding.

CDA en VVD zijn niet blij met de keuze. 'Dit moeten we bespreken in plaats van de hete aardappel vooruit te schuiven', vindt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. 'Dit is iets wat we absoluut niet willen', benadrukt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot.

Hij toont zich verbaasd over het standpunt van de PVV, die tot nog toe altijd voorstander van het aanleggen van de Blankenburgtunnel om de files rond Rotterdam te verminderen. 'Die hebben nog iets uit te leggen in de regio', zegt Aptroot. PVV'er Leon de Jong pleit nu eerst voor een studie naar het hele gebied, alvorens een keuze te maken.

De afgelopen maanden was er veel discussie over het aanleggen van een tunnel bij Rotterdam. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) koos voor de Blankenburgtunnel, die tussen Vlaardingen en Maassluis moest komen, in plaats van voor de Oranjetunnel, die nog westelijker op de kaart stond ingetekend.
Ze werd door het CDA aan een meerderheid in de Kamer geholpen. Die partij had altijd een voorkeur voor de Oranjetunnel, maar veranderde van positie op voorwaarde dat de Blankenburgtunnel deels overdekt zou worden.

Tijdens de procedurevergadering werd verder besloten om de crisis- en herstelwet niet te bespreken, net als de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte. Ook het dossier over duurzaam hout blijft voorlopig op de plank liggen. En het goederenvervoer per spoor in Oost-Nederland werd ook controversieel verklaard. Dat onderwerp ligt in de regio zeer gevoelig.

Op voorstel van D66-Kamerlid Kees Verhoeven werd besloten om een brief naar Schultz te sturen met het verzoek geen onomkeerbare besluiten te nemen over de A13/A16 en de A27 bij Utrecht. De Kamer besloot wel te blijven praten over onder meer het doortrekken van de A15 en over de Rijnlandroute.