Dieuwertje Blok, presentator van Het Sinterklaasjournaal, met het Grote Sinterklaasjournaal voorleesboek in 2013
Volledig scherm
Dieuwertje Blok, presentator van Het Sinterklaasjournaal, met het Grote Sinterklaasjournaal voorleesboek in 2013 © anp

Boete Sint-journaal voor 'eigen' inpakpapier

Het Commissariaat voor de Media legt de NTR een megaboete van 150.000 euro op voor de inzet van 'eigen' inpakpapier en het aandacht besteden aan de 'echte'staf van Sinterklaas in het Sinterklaasjournaal. Omroepbaas Paul Römer is woest en maakt zich klaar voor een juridisch gevecht.

NTR-directeur Paul Römer
Volledig scherm
NTR-directeur Paul Römer © ANP

De reeks Sinterklaasjournaals uit 2013 introduceerde 'eigen' inpakpapier dat de NTR liet maken door de firma Keijzer Papier. Via groothandels belandde dit rode, met gele mijters bedrukte papier in de winkels. Door het veelvuldig te laten zien in de journaals met Dieuwertje Blok zou de omroep reclame en winst hebben gemaakt. Ook de staf die in de reeks veel besproken werd, was in winkels te koop. 

Volgens het Commissariaat is de 'handel' in strijd met de Mediawet. De mediawaakhond ging tellen hoe vaak het pakpapier in beeld verscheen en kwam zo uit op een geldboete van 150.000 euro. Dat is meer dan de boete die de TROS uiteindelijk kreeg (1 ton) voor het jeugdprogramma Bibaboerderij waarvan speelgoed in de supermarkten lag.

Een boze Römer maakt gehakt van de uitspraak. Het papier was namelijk nergens te koop voor de kijker, zegt hij. Op verzoek van de consument kon een gekocht cadeautje optioneel met het specifieke Sinterklaasjournaal-papier - de rollen lagen alleen achter de toonbank - door de winkelier laten inpakken.

Quote

Wij nemen dit ernstig, omdat het programma zich richt op kinderen

Een woordvoerder van het Commissariaat voor de Media
Quote

Ouders weten dat hun kinderen veilig naar onze program­ma's kunnen kijken. Daarom vind ik deze kwestie extra kwalijk

Omroepbaas Paul Römer

Commercieel
Een woordvoerder van het Commissariaat zegt dat de NTR het zelf 'gelanceerde' inpakpapier in 2013 'voortdurend' in beeld bracht. ,,Voor ons is dat structurele karakter heel belangrijk in deze zaak. Zo werd het toch een commercieel product waarvoor reclame werd gemaakt. Wij nemen dit ernstig, omdat het programma zich richt op kinderen.''

Paul Römer (oud-Endemol-directeur) erkent dat zijn omroep geld verdiende aan het product: 980,63 euro om precies te zien. De firma Keijzer betaalde deze aan de NTR voor het gebruikmaken van het beeldmerk. Maar dat moest, stelt Römer. ,,Anders doe je aan concurrentievervalsing. Maar dat maakt dit nog geen commerciële deal.''

De NTR, die vooral bekendstaat om haar jeugdtelevisie (Sesamstraat, Het Klokhuis), loopt volgens Römer veel imagoschade op. ,,Ouders weten dat hun kinderen veilig naar onze programma's kunnen kijken. Daarom vind ik deze kwestie extra kwalijk. Met het Sinterklaasjournaal brengen we jaarlijks de verhaallijn naar de belevingswereld van kinderen. Al was de boete maar een tientje, dan nog zou ik die uit principe aanvechten.''