Bonnenregen door mobiele flitscontroles: kijk hier waar
videoDe politie is fors meer mobiel gaan flitsen. Afgelopen zomer zijn 550.000 hardrijders beboet bij mobiele controles, 49 procent meer dan in de zomer van 2016. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is nog steeds dé flitshotspot van Nederland.
Delen per e-mail
Met name op de A4 (verdubbeling), de A6, de A7, de N302 vinden veel meer snelheidscontroles plaats. Op de A10, N209, N701 werd voorheen nauwelijks gecontroleerd, maar dat is de politie deze zomer alsnog gaan doen.
Analyse van de mobiele flitsmeldingen die de ruim een miljoen gebruikers van automobilisten-app Flitsmeister hebben gedaan, leert dat weggebruikers vooral rond Rotterdam extra moeten opletten. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is met bijna 500 meldingen van mei tot en met oktober dé flitshotspot van Nederland. Eerder kwam de A13 ook al als nummer één uit de bus.
Kijk op onderstaande kaart om te zien waar de politie bij jou in de buurt het vaakst staat te controleren. Je kunt inzoomen tot op de hectometerpaal nauwkeurig en dan kun je ook zien in welke richting de mobiele flitser is gemeld. Laden kan even duren.
Tien kilometer te hard kan het verschil zijn tussen net geen of juist wel ernstig letsel
Laadt de kaart niet goed? Klik dan hier.
Tussen mei en september van dit jaar kregen bijna 550.000 bestuurders een bekeuring na een mobiele controle. In dezelfde periode in 2016 bleef dit aantal nog steken op 370.000, blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij de politie. De boetes variëren van enkele tientjes tot maximaal 400 euro.
Vergeleken met de 450.000 boetes in de zomer van 2015, zijn er deze zomer 22 procent meer bekeuringen uitgedeeld bij onaangekondigde controles. Egbert-Jan van Hasselt, verantwoordelijk voor verkeersveiligheid bij de Nationale Politie: ,,De afgelopen twee jaar kampten we met aanloopproblemen en een storing in de software, nu flitsen we weer op volle kracht.’’ Met 300.000 boetes in september en oktober zet die stijging zich door.
Zeker bij moderne auto’s ligt volgens Van Hasselt het gevaar van een paar kilometer te hard op de loer. ,,Auto’s zijn steeds stiller. Je hoort bijna niet meer hoe hard je rijdt. We rijden zomaar even tien kilometer te hard.’’ Dat kan volgens de politieman ‘het verschil zijn tussen net geen of juist wel ernstig letsel’.
In 2016 overleden 629 mensen in het verkeer en vielen er ruim 21.000 ernstig verkeersgewonden. Onder autobestuurders vallen naar verhouding nog altijd de meeste slachtoffers (30 procent). Vorig jaar kwamen 231 inzittenden van personenauto's om het leven.
Kwetsbaar
Door mensen snel te informeren over stilstaande voertuigen, kunnen we een langere remweg voorkomen
Hardrijden veroorzaakt volgens Van Hasselt vooral slachtoffers binnen de bebouwde kom, en op plekken waar auto’s fietsers en voetgangers de weg delen. ,,In de auto vangen airbags en de kreukelzone veel op, andere weggebruikers zijn veel kwetsbaarder.’’ Onder fietsers vielen in 2016 189 dodelijke slachtoffers en onder voetgangers 51.
Flitsmeister probeert ook in te spelen op het feit dat mensen bij een hogere snelheid een langere remweg hebben, verklaart Jorn de Vries: ,,Door mensen snel te informeren over bijvoorbeeld stilstaande voertuigen, ongevallen en wegwerkzaamheden, kunnen we het risico van een langere remweg voorkomen.’’
De politie richt zich met mobiele flitsacties op locaties waar de snelheid te hoog is en potentieel gevaar oplevert. Daarvoor wordt steeds meer gebruik gemaakt van gegevens van navigatiediensten zoals TomTom en Google. Uit die ‘floating car data’ blijkt op welke plekken automobilisten vaak te hard rijden. Van Hasselt: ,,Wij hebben sneller door waar het gevaar toeneemt. Als op een weg de snelheid vele malen te hoog is, maar daar nog niet veel ongevallen zijn, dan voel je aan je water dat het daar vroeg of laat fout gaat.’’
Van Hasselt is blij dat de administratieve afhandeling van bonnen bij mobiele controles is overgegaan naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau. ,,Dat scheelt ons administratief werk en daardoor kunnen wij meer handhaven.’’ Die mankracht kan de politie gebruiken voor extra focus op bepaalde gevaarlijke wegen. ,,Als je ergens maar één week controleert heeft het geen effect. Dan gaat de gemiddelde snelheid op een weg amper omlaag. Je moet volhouden. Want als je overal maar één keer gaat staan, bereik je net niks.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Politie bekeurt weer volop: kijk hier waar
De politie bekeurt na twee rustige jaren weer volop onaangekondigd hardrijders. Vooral op wegen waar veel ongelukken gebeuren en vaak te hard wordt gereden, komen meer mobiele snelheidscontroles. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
‘Nieuw anti-misdaadteam zorgt voor wrevel bij politie’
In de strijd tegen de georganiseerde misdaad is een hoogoplopend conflict ontstaan tussen de Nationale Politie en het in 2019 door minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid, CDA) opgerichte Multidisciplinair Interventie Team (MIT). Dat team kwam er na de liquidatie van advocaat Derk Wiersum. -
PREMIUM
Lezersreacties Drummen, bordspellen, borduren: zo blijven jullie bezig tijdens de avondklok
In zijn column van afgelopen donderdag vroeg Frank Poorthuis naar tips om de komende weken draaglijk te houden. Hieronder een selectie van de inzendingen.
-
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
Meer flitsers, minder verkeersdoden
Hebben mobiele snelheidscontroles zin? Ja, zegt de politie. Waar een flitser staat, gebeuren minder ongelukken. -
PREMIUM
interview Jesse (21) is ‘aanstichter’ van rellen in Kanaleneiland: ‘Met Snapchat kan ik de hele stad sturen’
De 21-jarige Jesse* ligt in bed te slapen als de politie zijn deur intrapt, hem uit bed trekt en arresteert. Volgens het Openbaar Ministerie is hij een van de aanstichters van de rellen die afgelopen zomer een week lang de stad teisterden. Via zijn Snapchat-account Utrecht Nieuws deelde de Nieuwegeiner een oproep met zijn 40.000 volgers om massaal naar Kanaleneiland te komen. ,,Ik wilde alleen laten zien wat er in de stad speelt.”