Volledig scherm
© anp

Booking.com op vingers getikt wegens misleiding

De machtigste hotelsite van Europa, Booking.com, heeft voor het eerst in zijn bestaan een flinke tik op de vingers gekregen. Volgens de Reclame Code Commissie misleidt het van oorsprong Nederlandse bedrijf klanten massaal door vaak te suggereren dat er maar één of enkele overnachtingsplekken resteren en er dus snel moet worden gereserveerd.

De Reclame Code Commissie vindt dat kreten als 'we hebben nog 1 kamer vrij!' de klant in de luren leggen. Booking.com maakt namelijk niet duidelijk dat het dan alleen het aanbod op de eigen site betreft en dat er mogelijk nog kamers op andere sites of via het hotel zelf zijn te boeken. 'De aanduiding 'we' maakt onvoldoende duidelijk dat de schaarste alleen betrekking heeft op de website van Booking.com', luidt het oordeel.

Marketingdeskundige Max Kohnstamm, die de zaak heeft aangekaart, noemt de uitspraak 'goed nieuws voor toeristen die maar al te vaak op het verkeerde been worden gezet om zo snel mogelijk te boeken'. Het is nog onduidelijk of Booking.com tegen de uitspraak bezwaar zal maken. Daar staan twee weken voor.

De hotelsite die 115 kantoren in 50 landen heeft, is in 1996 opgezet door Nederlander Geert-Jan Bruinsma. Tegenwoordig geldt het bedrijf, dat in 2005 door het Amerikaanse Priceline werd overgenomen, als een van de succesvolste in de reisbranche. Er worden via Booking.com dagelijks meer dan 625.000 overnachtingen geregeld.