Volledig scherm
In het verkeer komt het nogal eens tot gevaarlijke situaties met snelle e-bikes. © ANP

BOVAG: Snelle e-bike moet terug naar het fietspad

De extra snelle elektrische fiets moet zo snel mogelijk weer terug naar het fietspad. Daarvoor pleit brancheorganisatie BOVAG, die een doorbraak van de 'speed pedelec' vooralsnog ziet uitblijven. BOVAG geeft daarvoor de schuld aan de verkeersregels die voor zo'n snelle e-bike gelden.

Quote

Een speed pedelec is en blijft een fiets en die hoort wat ons betreft sowieso op het fietspad thuis

In Nederland hebben zogeheten speed pedelecs, die een snelheid van ruim 40 kilometer per uur kunnen bereiken, een brommerstatus, wat betekent dat ze binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten. Dat schrikt potentiële kopers af, stelt BOVAG.

,,Er wordt beleidsmatig telkens uitgegaan van de maximale snelheid van 45 kilometer per uur, die je echter alleen op lange rechte stukken en met heel veel fysieke inspanning kan behalen. In de bebouwde kom ligt de maximaal haalbare snelheid met een speed pedelec een stuk lager, maar de fietser wordt wel de rijbaan op gedwongen. Daar komt het meer dan eens tot gevaarlijke situaties, omdat automobilisten ook niet gewend zijn aan fietsers op de rijbaan. Een speed pedelec is en blijft een fiets en die hoort wat ons betreft sowieso op het fietspad thuis.", zegt voorzitter Bertho Eckhardt.

Weinig progressie

Quote

Het is logisch dat veel potentiële kopers nu eieren voor hun geld kiezen en hun eigen veiligheid niet in de waagschaal stellen

De verkoop van nieuwe speed pedelecs kwam in 2017 voor het derde opeenvolgende jaar uit op ongeveer 3500 stuks uit. En volgens BOVAG is ook dit jaar tot nu toe weinig progressie waar te nemen. ,,Het is logisch dat veel potentiële kopers nu eieren voor hun geld kiezen en hun eigen veiligheid niet in de waagschaal stellen. En dat is extra zuur voor alle ambities die we hebben op het gebied van CO2-reductie, luchtkwaliteit en betere bereikbaarheid. Met een speed pedelec kan eenvoudig een grote afstand woon-werkverkeer worden afgelegd en daar worden ook meer en meer fietssnelwegen voor aangelegd. Maar die snelweg gaat nooit van deur tot deur en er zal stukken over de ‘normale’ weg moeten worden gefietst."

Wat Eckhardt betreft gaat de speedbike dan ook zo snel mogelijk terug naar het fietspad: ,,Er werd een gouden toekomst voorspeld voor dit soort snelle fietsen en BOVAG is ook nog steeds heilig overtuigd van het enorme potentieel, maar door de gebruikers tussen de auto’s, bussen en vrachtwagens te dwingen, wordt het kind met het badwater weggespoeld. Wij zijn Nederland Fietsland en behoren ruim baan te bieden aan tweewielers. Het kabinet heeft al toegezegd dat de fiscale regels rondom een fiets van de zaak versoepeld gaan worden en wat ons betreft wordt de speed pedelec ook zo snel mogelijk terug naar het fietspad verwezen."