Volledig scherm
Proost! Ethiopiërs genieten zichtbaar van een Habeshabiertje. © Privéfoto

Brabantse meesterbrouwers beproeven geluk in Ethiopië

Sinds juli brouwt Bavaria ook bier in Ethiopië: Habesha-bier. Het is niet het eerste buitenlandse avontuur van de Brabantse bierbrouwer, maar wel een van de spannendste. Extra bijzonderheid: achtduizend Ethiopische boeren zijn aandeelhouder.

Volledig scherm
Habesha bierbrouwerij. © Bavaria

Habesha is een fris en fruitig bier, iets minder bitter, een speciale gistsoort en 5 procent alcohol. In Brabant zijn ze ervan overtuigd dat het Afrikaanse gerstenat alles in zich heeft om een hit te worden in het thuisland. De nieuwe brouwerij staat in het hart van een groeimarkt. Net als de andere westerse brouwerijen - Heineken streek eveneens neer in Oost-Afrika - wil ook Bavaria profiteren van het enorme groeipotentieel van Afrika.

Vooral de Afrikaanse middenklasse kan het zich tegenwoordig permitteren om hun zelfgemaakte, inheemse brouwsels te verruilen voor bier uit een flesje. Potentiële bierdrinkers zijn er genoeg: per hoofd van de Ethiopische bevolking drinken de ruim negentig miljoen zielen nu 4 à 5 liter bier per jaar. Ter vergelijking: in Nederland is dat 70 liter bier per hoofd van de bevolking.

De eerste contacten tussen Habesha en Bavaria dateren van zo'n 4 jaar geleden, toen een Nederlandse exportmanager door Ethiopië reisde. Hij stuitte op een bont gezelschap van achtduizend lokale boeren met een gezamenlijke droom: een eigen brouwerij. Er was echter één obstakel: van de techniek van bierbrouwen hadden ze absoluut geen kaas gegeten.

Quote

Het voelt raar dat ik er al zo lang niet ben geweest. Ik moet het loslaten. Je denkt dat je nodig bent, maar dat is niet zo. Het is nu aan het lokale management

Stijn Swinkels
Volledig scherm
Habesha bier uit Ethiopië. © Privéfoto

Bruist
Twee keer reisde een delegatie uit Brabant af naar het Afrikaanse land. De indrukken waren overweldigend. ,,Ethiopië bruist. Overal wordt gebouwd. Het land maakt een enorme ontwikkeling door,'' stelt Stijn Swinkels, directielid nieuwe markten bij Bavaria. ,,In 2030 staat Ethiopië in de top-10 van landen met de meeste inwoners. Het is een van de weinige landen in Afrika waar op serieuze schaal graan wordt verbouwd, verder veel landbouw en het heeft een waanzinnige historie.

Bovendien: in Ethiopië (en Egypte) is de biercultuur ontstaan.''

De passie en missie van de achtduizend aandeelhouders maakten nog de meeste indruk op Bavaria. ,,Iedereen die we in Ethiopië spraken, was op de hoogte van de plannen voor een eigen brouwerij. Habesha was al bekend voordat de brouwerij er stond.''

Met een tiental lokale initiatiefnemers werden eerst intensieve gesprekken gevoerd, en uiteindelijk ook zaken gedaan. De investering in de brouwerij in de stad Debre Birhan, zo'n 120 kilometer van de hoofdstad Addis Ababa, vergde 50 miljoen euro. Bavaria is voor 60 procent eigenaar van Habesha.

Nigeriaan
In de Habesha-brouwerij helpt een handvol mensen van Bavaria de lokale bevolking bij het brouwproces. Een ervaren Nigeriaan en twee jonge Ethiopiërs delen de lakens uit. In de brouwerij werken 116 mensen. Op kantoor zitten 95 man en die doen ook de distributie. De bierproductie moet op jaarbasis ruim 300.000 hectoliter gaan bedragen.

'Cold Gold', staat er onderaan het zwartgoude etiket met daarboven het gezicht van Lucy, een Ethiopische die wegkijkt. 'Koud goud'. Swinkels: ,,Dat verwijst naar een aloude traditie.'' Hij toont lokale, bombastische reclamevideo's over Habesha. Veel goud in beeld én met medewerkers van de brouwerij, geen acteurs.

Bij Bavaria in Lieshout staat overigens een heel team paraat voor Habesha. Dit team bewaakt de kwaliteit van het bier, het onderhoud en de aanvoer.

Stijn Swinkels was in oktober voor het laatst bij Habesha. Er is een periode geweest dat hij één of twee keer per maand naar Ethiopië afreisde. ,,Het voelt raar dat ik er al zo lang niet ben geweest. Ik moet het loslaten. Je denkt dat je nodig bent, maar dat is niet zo. Het is nu aan het lokale management.''

In januari gaat Swinkels terug. Dan komen ook lokale commissarissen bijeen. ,,Dat zijn lange gesprekken, we steken er veel tijd in om elkaar te begrijpen.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement