Volledig scherm
De elektrische Gazelle-fiets van Henk Smits uit Wijchen vatte in augustus pardoes vlam. © foto Henk Smits

Brandweer: Accu elektrische fiets vliegt te vaak in de fik

UpdateAccu's van elektrische fietsen vliegen steeds vaker in de fik, constateert de brandweer in de regio Gelderland. Deze week vatte de accu vlam van een elektrische fiets die op een slaapkamer in het Gelderse Wijchen aan de oplader lag. 

Exacte cijfers hebben de verschillende brandweerregio's niet, maar in de regio's Noord- en Oost-Gelderland en Gelderland-Zuid durven ze te stellen dat het minimaal één keer per maand gebeurt dat de accu's van e-bikes, elektrische scooters en hoverboards in brand vliegen.

Dat meldt het speciale team dat branden op oorzaken onderzoekt. Bij die onderzoeken wordt niet altijd geregistreerd hoe een brand is ontstaan. ,,Bijvoorbeeld als de oorzaak bij voorbaat al overduidelijk is'', laat de woordvoerster weten. ,,Daarom kan het zomaar zijn dat het aantal branden door de accu's nog hoger ligt.’’

In het Gelderse Wijchen ontstond brand op een slaapkamer door een accu die in de fik ging tijdens het opladen. Resultaat: een hoop schade aan de woning en verwondingen aan de handen van de bewoner, die de accu met blote handen naar buiten gooide. 

Henk Smits uit dezelfde plaats in Gelderland kreeg in augustus de schrik van zijn leven. Met de elektrische fiets van zijn vrouw reed hij naar zijn werk in Nijmegen, toen de accu opeens in de fik vloog en daarna ontplofte: ,,Ik wist niet wat ik meemaakte. Voor ik het goed en wel besefte, ontschoten er steekvlammen uit de accu. Niet van die kleintjes, het waren echt behoorlijke vlammen. Met kunst en vliegwerk kon ik van mijn fiets af komen. Mijn werkkleding is gesmolten en de boterhammen van het lunchpakketje zijn geroosterd.’’

Ook Cora van Hattem uit Geldermalsen heeft een negatieve ervaring met de accu van haar elektrische fiets van het merk Sparta. ,,Die accu was nog maar 1,5 maand oud en is al ontploft. Dat gebeurde in de nacht van donderdag op vrijdag. Wij waren net terug van vakantie. Gelukkig maar, want anders was er denk ik niet veel over geweest van ons huis. Mijn man werd wakker van de ontploffing. Mijn fiets stond in de bijkeuken, de gasleiding loopt ook door deze ruimte dus het was linke soep. Gelukkig was de brandweer snel ter plaatse, zodat er niet nog meer schade ontstond. Het is belangrijk dat mensen weten dat dit kan gebeuren met een elektrische fiets", waarschuwt Van Hattem. 

,,Het probleem is bekend en in 2017 gebeurde het minder frequent’’, zegt een woordvoerster van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid. Maar waar ligt dat nou aan? Het aantal verkochte elektrische fietsen steeg de afgelopen twee jaar, maar vliegen deze dan ook sneller in brand dan bijvoorbeeld de accu's van mobiele telefoons en laptops?

Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen, een bedrijf dat verschillende soorten accu's verkoopt van elektrische fietsen en boormachines tot laptops, heeft het vermoeden van wel, maar durft dat niet met zekerheid te zeggen. 

Quote

Als het in de fik gaat, dan is de brand gelijk een stuk groter

Jillis Raadschelders, DNV GL (voormalig KEMA)

,,Het zijn dezelfde cellen als die in een laptop zitten, maar het zijn er meer bij elkaar en de krachten die ze moeten leveren zijn hoger, ook bij het laden. Dat zorgt voor een grotere warmtetoename en daarmee wellicht de kans op brand.’’


Jillis Raadschelders van DNV GL (het voormalige KEMA), die onder andere energietransities onderzoeken, durft niet te concluderen dat het soort accu's die gebruikt worden voor elektrische fietsen brandgevaarlijker zijn. Wel geeft ook hij aan dat de accu van een fiets meer te verduren heeft. ,,Ook het effect is groter. Dat wil zeggen: als het in de fik gaat, dan is de brand gelijk een stuk groter.’’

Volledig scherm
In augustus ontplofte de accu van de fiets van Henk Smits uit Wijchen. © Ginopress
Volledig scherm
De brandweer bluste de brandende fiets van Gelderlander Henk Smits. © Henk Smits

Slechte kwaliteit

NVWA doet onderzoek
De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) houdt toezicht op de veiligheid van consumentenproducten en doet momenteel onderzoek naar de accu's. Zij schrijven dit jaar in hun jaarplan over de productveiligheid van accu's in mobiele apparaten: 'De behoefte aan meer draagbare energie voor mobiele apparaten neemt nog steeds toe. Een innovatieve branche met onbekende risico’s en verhalen van ontploffende accu’s.' Reden voor onderzoek dus, maar uitspraken over het lopende onderzoek konden zij nog niet doen.

Raadschelders waarschuwt voor een gebrek aan kwaliteit van accu's. ,,De kostprijs is vaak de drijfveer en dan is kwaliteit soms ondergeschikt. Accu's van slechte kwaliteit kunnen sneller heet worden. Voor fietsaccu's zijn er wel standaarden en protocollen, maar de vraag is of die voldoen aan de Nederlandse situatie. Als een accu in een omgeving met een temperatuur van boven de 35 graden of onder het vriespunt terechtkomt, dan is dat niet goed.’’

In ieder geval moet er volgens Raadschelders verstandig worden omgegaan met zulke accu's. 'Want er zit een enorme hoeveelheid energie in.' Ook de brandweer waarschuwt de gebruiker. ,,Het liefste zien we dat de accu's worden geladen als je er bij bent. Gebruik alleen laders die bij de accu horen en laadt ze op een plek waar het geen kwaad kan. Bijvoorbeeld in een schuur met een rookmelder’’, laat de woordvoerster weten.