Volledig scherm
© AD

Bussen Utrecht rolstoelonvriendelijk

In Utrechtse bussen is weinig ruimte voor rolstoelen, de incheckpalen staan te hoog en in veel gevallen wil de buschauffeur niet van zijn stoel komen om rolstoelgebruikers te helpen. Dat blijkt uit een steekproef van dertig scholieren en rolstoelbelangenorganisatie Solgu.

In de 'week van de toegankelijkheid' testten gisteren dertig leerlingen van het Gregoriuscollege en de Mytylschool, een school voor kinderen met een lichamelijke beperking, hoe rolstoelvriendelijk de Utrechtse bus is.

Groepjes van zes leerlingen, met telkens één rolstoelgebruiker, reden een rondje met lijn 12 of 41 van stadion Galgenwaard naar Sterrenwijk en terug. Er werd gelet op de plaatsing van de incheckpalen, hulpvaardigheid van de chauffeurs en of er genoeg ruimte in de bussen was.

Moeizaam
De ervaringen van de leerlingen waren weinig positief. Vooral het in en uit de bus komen, verliep moeizaam. Slechts twee van de twaalf chauffeurs die om hulp werden gevraagd, waren bereid een handje te helpen bij het instappen. 'Eén buschauffeur riep zelfs naar de kinderen dat ze moesten oprotten toen er om hulp werd gevraagd,' vertelt docent Jannie van Vulpen.

'Ik vroeg de buschauffeur of hij mij wilde helpen, maar hij zei hij dat ik het 'lekker zelf moest regelen', gelukkig hielp een andere passagier me anders was ik nooit de bus ingekomen'.

Rolstoelgebruiker Vincent Koops (15) reist normaal met de regiotaxi. Na de ervaring van gisteren is hij niet van plan snel weer met de bus te reizen. Koops: 'Ze nemen helemaal geen tijd voor je. De bus reed al weg voordat ik de kans had om mijzelf vast te zetten.'

Walter Vlaanderen (13) die met lijn 12 meereed, bevestigt dit beeld. Walter: 'De buschauffeur wou niet helpen en nog voordat je bij je gordel bent, rijden ze weg. Ze wachten geen seconde op je. Ik slingerde alle kanten op in die bus.'

Hellingplanken
'Openbaar vervoer moet voor iedereen openbaar zijn, dus ook voor mensen in een rolstoel,' vindt de directrice van Solgu, Annelies de Jong. 'Toen Qbuzz het lijnvervoer in Utrecht overnam, hebben wij erop aangedrongen om hellingplanken te installeren die automatisch uit geklapt kunnen worden. Ze hebben gekozen voor planken die met de hand moeten worden uitgeklapt, dat is prima, maar dan mag je wel verwachten dat de buschauffeurs je de bus in helpt. Als ze niet willen investeren in materiaal dan moeten ze investeren in dienstverlening.'

Map Brouwer, woordvoerder van Qbuzz is geschrokken van de resultaten. Brouwer: 'Onze chauffeurs weten dat zij hulp moeten bieden aan rolstoelreizigers. Via onze nieuwsbrief heeft Qbuzz hier enkele keren aandacht aan besteed.

Rolstoelgebruikers moeten zelfstandig met ons kunnen mee reizen. Het mag niet zo zijn dat daar dan zo weinig mee gedaan wordt. We hebben hier nog niet eerder klachten over gehad en gaan hierover met de betrokken managers in gesprek.'

un.reageren@ad.nl