Volledig scherm
Een illustratief beeld van nepnieuws, fake news in het Engels, dat onder de loep wordt genomen. © ANP XTRA

CDA en D66: Snel campagne tegen nepnieuws

Coalitiepartijen CDA en D66 willen dat het kabinet met spoed miljoenen euro’s vrijmaakt voor een landelijke publiekscampagne tegen desinformatie. Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken is nog nu te afwachtend.

Quote

Inmiddels is wel duidelijk dat de versprei­ding van desinforma­tie aan de orde van de dag is

Kees Verhoeven

Volgens CDA en D66 is het vanwege de komende verkiezingen voor Provinciale Staten en Europa – in het voorjaar van 2019 – van groot belang dat mensen weten dat moedwillig onjuiste en misleidende informatie wordt verspreid. De regeringspartijen pleitten vorig jaar al voor een grote weerbaarheidscampagne, maar kregen tot nu toe nul op het rekest.

,,Nederland kan niet stilzitten als je ziet wat er in de wereld om ons heen gebeurt”, zegt CDA-Kamerlid Harry van der Molen. ,,Onze inlichtingendiensten melden al langer dat beïnvloeding via sociale media ook in Nederland aan de hand is. Daarom is het hoog tijd dat de overheid een publiekscampagne opzet, zodat burgers zelf ook desinformatie kunnen herkennen.”

Campagnevoorstel

De partijen vragen minister Ollongren vandaag – tijdens de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken – om snel met een campagnevoorstel te komen en geld beschikbaar te stellen. Het voorstel was vorig jaar om onder de noemer ‘Trap er niet in’ uitleg aan burgers te geven over algoritmes die bepalen wat mensen te zien krijgen op sociale media en hoe die door kwaadwillenden worden misbruikt. Maar met dat voorstel is niets gedaan.

,,Inmiddels is wel duidelijk dat de verspreiding van desinformatie aan de orde van de dag is'', zegt D66-Kamerlid Kees Verhoeven. ,,Kijk maar naar alle Russische nepaccounts die mensen proberen te beïnvloeden met verkeerde informatie en angstverhalen over vaccinaties. Ook roepen dit soort accounts op om op de PVV te stemmen en zaaien ze angst met racistische nepverhalen''

Nepmails

Eerder werd een grote publiekscampagne opgezet toen nepmails van banken werden rondgestuurd. In die campagne was de boodschap: ‘Niet openen, niet klikken, niet je bankrekeningnummer geven’. Zo'n soort voorlichtingscampagne moet worden opgezet voor het herkennen van nepnieuws, vinden CDA en D66.

Een woordvoerder van minister Ollongren bevestigt dat de campagne nog altijd niet van de grond is gekomen. ,,Het kabinet bekijkt nog de mogelijkheden en voordelen van een publiekscampagne”, zegt de woordvoerder. ,,In de tussentijd vraagt de minister regelmatig aandacht voor het fenomeen.”