Chaos op Schiphol: storing kan ook maandag gevolgen hebben

videoLange wachttijden, vertragingen en annuleringen op Schiphol. Reizigers ervaren flinke overlast van de storing die de luchthaven vanochtend vroeg trof. Ook morgen moet men nog rekening houden met problemen met het vliegverkeer van en naar Schiphol, luidt de waarschuwing. 

De problemen op Schiphol zijn het gevolg van een grote stroomstoring vannacht, waardoor het lange tijd niet mogelijk was om in te checken op de luchthaven. Ook nu, vele uren later, zijn de  vertrekhallen nog overvol zijn en staan er nog altijd rijen bij de incheckbalies. 

Rond 16.30 uur draaide alles weer volgens schema. Reizigers kunnen het beste nog wel ruim van tevoren goed hun vlucht in de gaten houden, zegt een woordvoerder van de luchthaven. Omdat luchtvaartmaatschappijen morgen inhaalvluchten hebben ingepland, kan hier en daar wat lichte vertraging ontstaan.

Chaotische taferelen

Veel reizigers beklagen zich over chaotische taferelen en de slechte communicatie. ,,Het is nog steeds een grote chaos hier. We staan nu in een rij van tussen de 100 en 200 meter voor de incheckbalie. Er voegen ook steeds mensen van de zijkant in bij die rij, dat leidt tot irritatie", meldt een reiziger op Schiphol. De man, die anoniem wil blijven, is al sinds vanochtend vroeg op de luchthaven om zijn 16-jarige dochter op haar vlucht naar de VS te zetten. ,,We hebben de indruk dat er simpelweg niet voldoende personeel is om alles in goede banen te leiden." 

Lees verder onder de tweets.

Uitgevallen

Inmiddels zijn vele tientallen vluchten uitgevallen of ze hebben flinke vertraging opgelopen. Zo heeft KLM al 40 Europese vluchten geannuleerd. Het is niet duidelijk of er nog meer vluchten uit zullen vallen, maar de luchtvaartmaatschappij houdt de situatie nauwlettend in de gaten, als een woordvoerster. 

De vliegtuigmaatschappij had veel last gehad van het dichtgooien van Schiphol, vertelt een KLM-woordvoerster. Passagiers en eigen medewerkers konden de luchthaven niet bereiken. Ondertussen vertrokken er wel vluchten, onder meer om plek te maken voor andere vliegtuigen. ,,Sommige vluchten zijn leeg vertrokken, omdat de passagiers vast stonden.''

Reisorganisatie TUI en luchtvaartmaatschappij Transavia hebben geen vluchten geschrapt. Wel lopen ook hun vluchten flinke vertraging op. 

Alle hens aan dek 

De luchtvaartmaatschappijen hebben extra personeel opgeroepen, maar door de files richting Schiphol is het ook voor het personeel lastig om de luchthaven te bereiken. ,,Het is ook bij ons alle hens aan dek", aldus KLM. 

Sommige mensen verdringen zich bij de balies om hun vlucht om te boeken. En soms met succes. Zo wilde Wim van der Gaag, uit Wognum, op vakantie met vrouw en dochter naar Catania in Italië. Hun vlucht bleek geannuleerd, maar zij hebben nieuwe tickets weten te bemachtigen. Dat kost het gezin nu ruim 1500 euro extra. 

Quote

De reisorgani­sa­tie had aangegeven, ga lekker op vakantie, de verreke­ning volgt later

Een van de reizigers op Schiphol

,,De reisorganisatie had aangegeven, ga lekker op vakantie, de verrekening volgt later. Ik hou er rekening mee dat we niet alles krijgen vergoed, maar we gaan nu eerst lekker vakantie vieren.'' Hij en zijn gezin kunnen vandaag alsnog weg. 

Ook een andere familie hoopt dat het lukt om een omboeking te krijgen. Het gaat om een oma, opa, zoon, schoondochter en twee (klein)kinderen. Zij zouden naar Marseille vliegen om daar over te stappen op een cruise. Oma heeft vijf jaar voor deze trip gespaard. Ze hoopt vurig dat het lukt op tijd, want 'we kunnen moeilijk achter dat schip aan gaan zwemmen'.

Volledig scherm
© EPA

Vluchtinformatie 

Schiphol raadt reizigers aan om vooral hun vluchtinformatie goed in de gaten houden, zodat ze niet onnodig naar de luchthaven komen. ,,We houden inkomende vluchten af. Het is nu eerst zaak om mensen van de luchthaven te laten vertrekken. Pas daarna zullen we weer vluchten toelaten.'' 

De chaos was groot vanochtend vroeg. De luchthaven ging enkele uren op slot vanwege de storing bij het inchecken. Daarop werden de toegangswegen van het vliegveld afgezet en reden er geen treinen meer. Die afsluiting zorgde voor chaotische taferelen op toegangswegen. Sommige mensen stapten op de vluchtstrook van de A4 uit de auto en gingen zelfs te voet verder.  

Spanning 

Na uren op slot te zijn geweest, kon de luchthaven rond 06.30 uur weer melden dat alle check-in systemen weer werkten. De storing met het inchecken werd veroorzaakt door een stroomuitval in een groot deel van Amsterdam. De oorzaak is volgens de netbeheerder het uitvallen van hoogspanningsverbindingen rond de Bijlmer. De storing begon rond 00.45 uur en betrof in eerste instantie enkele honderden huishoudens. 

Door die stroomstoring zaten uiteindelijk 18.000 aansluitingen, huizen en bedrijven, in Amsterdam zonder stroom. Hoe die verbindingen konden uitvallen, is nog niet bekend.  Inmiddels zou de stroomvoorziening in Amsterdam-Zuidoost weer op gang gekomen. Volgens Liander heeft bijna iedereen rond 09.30 uur weer stroom. TenneT heeft laten weten dat mensen die langer dan vier uur zonder stroom zaten recht hebben op compensatie. 

Spanningsdip

Schiphol is weliswaar niet rechtstreeks aangesloten op die stroomverbinding, maar mogelijk was de storing daar het gevolg van een zogenoemde spanningsdip die door de stroomstoring werd veroorzaakt. Volgens de woordvoerder van Schiphol wordt door technici uitgezocht hoe dit heeft kunnen gebeuren. 

,,Zodra de stroom uitviel, is meteen het noodaggregaat in werking getreden. Alleen, het kost even tijd voordat alle systemen weer zijn opgestart. Het gaat hier om vrij complexe it-systemen", aldus de zegsman.  De stroom die de luchthavens van de Schiphol Group verbruiken, is overigens volledig groen. Ze zijn vorig jaar overstapt op 'Hollandse wind'. 

Luchtvaartexpert Joris Melkert van TU Delft denkt dat het sowieso goed is om te onderzoeken hoe kwetsbaar onze maatschappij en Schiphol in het bijzonder eigenlijk is bij stroomuitval. ,,We zijn als maatschappij zo afhankelijk geworden van stroom. Als die uitvalt dan kan de impact enorm zijn. Dat zien we nu bij Schiphol." 

Noodaggregaat

En zo vult hij aan: ,,In zo'n geval kun je wel een noodaggregaat hebben, maar voordat alle systemen weer werken ben je echt even verder. Deze it-systemen vragen om een flinke capaciteit."

Melkert verwacht dat de problemen de komende dagen zullen aanhouden. ,,dit heeft een sneeuwbaleffect. Door annuleringen en omboekingen lopen ook weer andere vluchten uit."

Vorig jaar tijdens de meivakantie was het ook raak op de luchthaven. KLM sloeg naar aanleiding daarvan alarm. De luchtvervoerder claimde dat Schiphol meer vluchten toeliet dan het aankon. De infrastructuur is daar niet op toegerust, waardoor lange wachttijden ontstonden, aldus KLM. 

Volledig scherm
© EPA
Volledig scherm
© ANP