Volledig scherm
© ANP/Facebook

Charmeoffensief politie krijgt klap door emotionele brief

Vele Nederlanders zijn gegrepen door de emotionele hartenkreet van agent Rick, die op Facebook beschrijft hoe heftig het leven van een politieman is. De brief blijkt echter niet zo authentiek als de politie doet voorkomen. Zijn hartenkreet lijkt namelijk opmerkelijk veel op een Amerikaanse versie uit 2001. Sommige zinnen zijn zelfs letterlijk overgenomen. Is er sprake van een charmeoffensief als tegenwicht voor de stroom aan negatieve berichtgeving?

Quote

Ook ons is deze versie net onder ogen gekomen. Hier kunnen we niet omheen, maar we zullen het moeten onderzoe­ken. We gaan Rick vragen hoe het zit

Ronald Pronk, politiebond

Impact "Waakzaam en dienstbaar"Lees hier de reactie van een compleet overrompelde collega Rick.Beste...

Posted by Politiebond Anpv on  Wednesday, July 15, 2015

'Het spijt me dat ik soms onbeleefd lijk. Ik vergat in de winkel terug te lachen, omdat ik was afgeleid door de herinnering van een jongen die mij ooit snikkend vertelde hoe zijn broer verdronk, nadat hij hem had moeten wegduwen om zichzelf te redden. En het lag heus niet aan je kookkunsten, maar ik had geen honger meer nadat ik in de zomer een man uit het water viste die zijn schaatsen nog aan had.'

De tekst uit de brief van 'trotse diender' Rick van de politie Midden-Nederland hakt erin. Bijna 2,5 miljoen mensen lazen het bericht dat door de politie via Facebook werd verspreid. ,,Natuurlijk komt het goed uit", erkent Ronald Pronk van de politiebond ANPV. ,,Echt ongelooflijk hoeveel positieve reacties er op dit bericht komen. Zelfs mensen die aangeven in het verleden niet zulke goede ervaringen met de politie te hebben gehad, reageren positief.''

Daglicht
Toch plaatst de opgedoken originele versie van de tekst de hartenkreet van de Nederlandse agent plots in een heel ander daglicht. ,,Ook ons is deze versie net onder ogen gekomen. Hier kunnen we niet omheen, maar we zullen het moeten onderzoeken", stelt Pronk, die navraag gaat doen bij agent Rick.

De timing van het bericht heeft volgens Pronk niets te maken met de commotie waarmee de politie afgelopen tijd in het nieuws kwam. Denk aan het overlijden van Mitch Henriquez in Den Haag en de rellen daaromheen of de geboeide arrestant die van een politieagent in Almere geboeid mee moest rennen naast de motor. ,,Rick heeft zich gemeld met zijn verhaal en wij vonden het goed om dit op onze facebookpagina te plaatsen. Het was niet bewust om tegenwicht te bieden aan de berichtgeving van de afgelopen dagen. Het kwam zo uit", stelt Pronk.

Volledig scherm
© ANP
Quote

Bij berichten of video's van het publiek, vaak negatief, staat de politie bij voorbaat al 3-0 achter. Ze krijgen niet eens de kans om te vertellen wat hun kant van het verhaal is

Gert Goossens, social mediadeskundige

Prent
Positieve geluiden vinden net zo goed gehoor dankzij de digitale koffieautomaat die Facebook heet. Een klein jongetje dat met zijn knalrode speelgoedauto een 'prent' krijgt van een Rotterdamse agent, foto's van een neergestoken agent in Leerdam of een crowdfundingsactie van GeenStijl voor de 44-jarige agent uit Veghel die een inbreker neerschoot.

Volgens social mediadeskundige Gert Goossens, is het de uitgelezen manier voor de politie om in een goed daglicht te komen. ,,Er wordt ongetwijfeld goed over nagedacht. Bij berichten of video's van het publiek, vaak negatief, staat de politie bij voorbaat al 3-0 achter. Ze krijgen niet eens de kans om te vertellen wat hun kant van het verhaal is."

Dat weet ook politiewoordvoerder Pronk. ,,We doen altijd ons uiterste best bij ons werk, maar alles wordt op een weegschaal gelegd. Het is niet erg dat mensen kritisch naar ons werk kijken, maar het moet niet uit de hand lopen. Daarom plaatsen we bewust sommige berichten, maar het moet geen sensatie worden."

Jammer
Hij vervolgt: ,,Als de emotionele brief niet recht uit het hart komt, dan zou dat jammer zijn. We weten niet wat voor afwegingen agent Rick heeft gemaakt. Met andere berichten willen we puur laten zien wat de realiteit is, zoals bij het incident in Leerdam waar een agent diepe sneeën in zijn hand en arm opliep."

Het laten zien van die realiteit kan nog veel verder gaan. Goossens: ,,Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone paraat en binnen een paar tellen staat het online. Een belangrijke ontwikkeling is dat social media platforms als Facebook en Twitter zogenoemde in-app foto/video-opties heeft ingebouwd. Dit heeft de shoot-and-share-drempel enorm verlaagd. Dus na de komst van de smartphone is dit een volgende stap waarmee onder andere de politie te dealen heeft. Maar ook de politie gaat steeds meer werken met dashcams of zelfs camera's op uniformen. De politie moet niet proberen een facebookwereld te bedenken, een goednieuwsshow, maar duiding geven aan verhalen kan geen kwaad. Zo kan de politie laten zien dat ze een eerlijk verhaal te vertellen hebben, maar dan moet het wel kloppen."

Waakzaam en dienstbaarBeste burger, Het spijt me dat mijn radio soms te hard staat. De stem van Phil Collins maakt...

Posted by Politiebond Anpv on  Tuesday, July 14, 2015

Dit artikel is ook verstuurd via WhatsApp. Wil je op WhatsApp ook nieuws ontvangen van AD? Stuur AD AAN naar 06 11568540. (Afmelden kan door AD UIT te sturen).