Volledig scherm
De IC Direct raast langs Berkel en Rodenrijs. Door het Fyradebacle zet de NS nu gewone Intercity's in op het HSL-spoor. © ANP

Claim tegen staat vanwege duur onderhoud HSL

De miljardenverslindende HSL wordt alweer duurder. Beheerder Infraspeed eist een fors bedrag van het ministerie van Infastructuur omdat het onderhoud van de hogesnelheidslijn beduidend kostbaarder blijkt dan gepland. De claim kan de komende jaren verder oplopen.

Volledig scherm
Af- en uitgerangeerde Fyratreinen. De NS en de Belgische NMBS stuurden de falende flitstrein terug naar de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. © ANP

Door het Fyradebacle laat de NS sinds 2013 noodgedwongen gewone intercity-treinen rijden op het hogesnelheidsspoor. Die zijn echter beduidend zwaarder dan de reguliere flitstreinen waardoor de rails en bovenleiding sneller slijten en mankementen vertonen.

Volgens Infraspeed is daardoor extra onderhoud nodig en dat zou tientallen miljoenen per jaar kosten, meldt De Telegraaf. Volgens het contract moet Infraspeed de hogesnelheidslijn tot 2030 onderhouden.

Het ministerie van Infrastructuur is bekend met de schade op het hsl-traject, maar stelt dat Infraspeed tot nu toe slechts een claim van 10 miljoen euro heeft neergelegd. ,,Dat is volgens hen de schade tot en met 2017," meldt een zegsvrouw. Het lijkt waarschijnlijk dat er voor de jaren erna nog een claim volgt. ,,We wachten af of dat gebeurt."

Momenteel brengt Infrastructuur de omvang van de kosten in kaart, plus wie daarvoor verantwoordelijk is. Het uitgebreide hsl-contract met Infraspeed bevat een clausule die stelt dat de beheerder een claim mag neerleggen als er zich afwijkingen voordoen waardoor het werk duurder wordt.

11 miljard

De NS stelt in De Telegraaf geen partij bij de claim te zijn. Het spoorbedrijf heeft een vrijstelling van het ministerie. ,,Al onze papieren, inclusief toelating op de hsl door de inspectie kloppen.''

De aanleg van het in 2009 gereed gekomen hsl-spoor kostte de belastingbetaler een slordige 11 miljard euro, bracht de parlementaire enquête over het Fyradebacle drie jaar geleden aan het licht. In dat bedrag zitten ook de aanleg van bruggen en tunnels, het onderhoud en de aanschaf van treinen.

De Fyratreinen van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda gingen in december 2012 op het hogesnelheidsspoor rijden tussen Amsterdam en Brussel. Ze werden ruim een maand later alweer uit dienst genomen, nadat ernstige mankementen aan het licht waren gekomen.

  1. Wegverkeer veroorzaakt 17 procent CO2-uitstoot

    Wegverkeer veroor­zaakt 17 procent CO2-uit­stoot

    Het wegverkeer heeft vorig jaar 17 procent van de emissie van kooldioxide (CO2) in Nederland veroorzaakt. Kooldioxide is een broeikasgas dat ontstaat bij de verbranding van de koolstof in brandstoffen. De totale CO2-uitstoot van het wegverkeer lag vorig jaar 2 procent hoger dan in 2017. Vergeleken met bijvoorbeeld 1990 is de uitstoot met ruim 28 procent toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over het wegverkeer in 2018.