Volledig scherm
© anp

Crèche gaat kinderen beter voorbereiden op basisschool

Kinderdagverblijven en peuterspeelzalen in Nederland verschuiven de nadruk in hun opvangprogramma van verzorgen naar leren. Doel is om de kleintjes een betere aansluiting te geven met de basisschool.

Quote

Nu ontstaat steeds meer het besef dat de hersens zich van jongs af aan ontwikke­len door informatie te stapelen

Josette Hoex, NJi

Terwijl de kinderen op diverse plekken al op maat leren, zijn andere dagverblijven bezig de leidsters bij te scholen. ,,Uit onderzoeken blijkt dat 0 tot 4 jaar belangrijke jaren zijn om een basis te leggen, waarop kinderen hun hele leven doorbouwen,'' verklaart Constance Jacobson, projectleider  Educatie van de brancheorganisatie voor kinderopvang. 

Dat de verandering zich nu voltrekt, komt omdat de crisis in crècheland zo goed als voorbij is. Er is weer ruimte om na te denken over de invulling van de opvang. Hoeveel kinderdagverblijven al overgestapt zijn naar deze nieuwe, speelse manier van leren, is niet bekend. Kennisorganisatie het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en de brancheorganisatie van crèches signaleren de verandering. ,,In kindercentra was het helemaal geen doelstelling om kinderen toe te rusten op het schoolse leren", legt Josette Hoex van het NJi uit. ,,Nu ontstaat steeds meer het besef dat de hersens zich van jongs af aan ontwikkelen door informatie te stapelen. Als we een stapje overslaan, kunnen kinderen dat niet inhalen.'' 

Quote

We staan aan de vooravond van iets moois

Ruben Fukkink, hoogleraar Kinderopvang

Investeringen
Het ministerie van Sociale Zaken juicht de huidige vernieuwing toe. Het heeft 200 miljoen euro uitgetrokken, onder andere om pedagogisch medewerkers bij te scholen, meer (vaste) leidsters op de babygroepen te zetten en de ontwikkeling van kinderen te volgen. Het volgende kabinet moet beslissen over een advies om ieder kind gratis of tegen een kleine vergoeding opvang te bieden. De Sociaal-Economische Raad adviseerde afgelopen voorjaar 16 uur gratis kinderopvang voor álle kinderen in te voeren. 

In andere landen, zoals België en Duitsland, is het al heel gewoon dat baby's, dreumesen en peuters niet alleen worden verzorgd, maar ook worden gestimuleerd in hun ontwikkeling. In Nederland bestaat alleen voor achterstandskinderen al jaren voor- en vroegschoolse educatie. Zo trekt de overheid extra geld uit om bijvoorbeeld kinderen met een taalachterstand via de opvang bij te spijkeren. 

,,We staan aan de vooravond van iets moois,'' voorspelt Ruben Fukkink, hoogleraar Kinderopvang. ,,Ik denk dat kinderen zich harder ontwikkelen als we beter kijken naar wat ze al kunnen en dat stimuleren.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement