Volledig scherm
Volkswagen Kevers en busjes op de boulevard van Scheveningen. © anp

Crowdfunding voor renovatie eerste Volkswagen

Tientallen jaren reed de allereerste Volkswagen als een veredelde Trabant door Duitsland,  maar als het aan Paul Schilperoord uit Den Haag en Lorenz Schmid uit de Zwitserse hoofdstad Bern ligt, is dat voorbij. Ze hebben het originele onderstel (chassis) van de ‘Standard Superior type 1’, het eerste prototype van de Joodse ingenieur Josef Ganz, gekocht. Op 1 mei starten ze een crowdfundactie om de voorloper van de wereldberoemde Kever na te bouwen en weer rond te laten rijden. 

Volledig scherm
© AD

Voor zover bekend is dit het enige nog bestaande rollend chassis van de originele Volkswagen. Het was eigendom van een Oost-Duitser die de carrosserie grotendeels verbouwde met Trabant-onderdelen. ,,Dat was typisch voor Oost-Duitsland, waar ze vooroorlogse auto’s oplapten met nieuwe onderdelen’’, zegt journalist en werktuigbouwkundig ingenieur Schilperoord. ,,Hij heeft er decennialang mee gereden, tot hij zes jaar geleden overleed. Het is heel bijzonder dat die auto nu is opgedoken.’’

Lange tijd werd het ontwerp van de Volkswagen (Kever) gepresenteerd als een idee van Porsche in opdracht van Adolf Hitler, die in de jaren ’30 van de vorige eeuw de ‘ultieme wagen voor het Duitse volk’ wilde introduceren. In 2009 onthulde Schilperoord na onderzoek dat zij het technische concept hadden gestolen van Ganz, wiens revolutionaire ontwerpen voor een nieuwe, gestroomlijnde, lichtgewicht auto de voorloper bleken van de razendpopulaire Kever.

De ‘Standard Superior type 1’ werd in 1933 gepresenteerd op de Autosalon. Van dat model rolden dat jaar 250 exemplaren van de band. Hitler was gecharmeerd van het ontwerp maar niet van de joodse ontwerper. Ganz werd slachtoffer van een lastercampagne en overleefde een moordaanslag. Vijf jaar later introduceerde Hitler ‘zijn’ Volkswagen en werd Ganz door de Nazi’s uit de geschiedenisboeken geschrapt.

Restaurateurs

Quote

We hebben geen bouwtekeningen van het origineel, wel veel détailfoto’s

Schilperoord

Schilperoord en Schmid, familielid van Ganz in Zwitserland, willen via crowdfunding (indiegogo.com) minimaal 30.000 euro inzamelen voor de reconstructie van de Volkswagen van Ganz. Professionele restaurateurs zullen de originele met kunstleer overtrokken houten carrosserie nabouwen.

,,We hebben geen bouwtekeningen van het origineel, wel veel détailfoto’s’’, zegt Schilperoord. ,,We zijn op zoek naar originele onderdelen, zoals lampen. De originele wielen en metalen spatborden zitten er nog wel op.’’

Als ze genoeg geld binnenhalen, wordt de gerenoveerde Volkswagen volgend jaar in Den Haag gepresenteerd.

Volledig scherm
© AD