Volledig scherm
PREMIUM
Ondanks de verschrikkelijke ervaring straalt Laura op de foto. ,,Ik wil niet als slachtoffer door het leven. Ik ben nog steeds een lief vrolijk meisje dat veel empathie heeft voor anderen, geen boze gekwetste vrouw. Deze foto straalt uit wie ik ben, niet wat ik heb meegemaakt.'' © Marlies Wessels

'De dood van Anne Faber was mijn zwartste scenario'

Op haar 16de werd Laura (30) van haar fiets getrokken en verkracht. De dood van Anne Faber maakt zo veel in haar los, dat ze jaren van stilzwijgen doorbreekt. ,,Zóvéél jaren later gaat het nog precies zo!''

,,Ik ben verkracht en gewurgd toen ik 16 was. Ik mag van geluk spreken dat ik het wel heb overleefd. Ik fietste in de lente na hockeytraining naar huis, terwijl het nog licht was. Dat moet toch kunnen. Het laatste stukje fietste ik alleen en daar sloeg de dader toe.''

Vanaf het centrum van Utrecht fietst hij achter haar aan. Op een afgelegen weggetje met een slootje erlangs slingert hij de 16-jarige vwo- scholiere van haar fiets. ,,Ik heb eerst heel hard gevochten, hem geslagen met mijn hockeystick. Hij gooide mijn fiets in de sloot, waardoor ik niet meer weg kon. 'Ik ga je doden! Ik vermoord je!' riep hij, terwijl hij mij wurgde. Hij verkrachtte me. Ineens liet hij me daarna toch gaan.''

  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”