De 'knulligste' posters en 'domste' verkiezingsfilmpjes

Video'Ik schaam me kapot hiervoor!', 'Is dit de nieuwe Koefnoencrew?', 'De volledige familie van Zanger Rinus!' en 'Dit kan niet waar zijn'. Zo luiden enkele reacties onder filmpjes gemaakt voor de gemeenteraadsverkiezingen. Naast de 'ludieke' videootjes doken er ook weer een aantal posters, inclusief 'originele' slogans op, die kiezers naar het stemhokje moeten lokken. Maar al die (onbedoeld grappige) campagne-uitingen werken juist averechts.

Volledig scherm
Kay van de Linde. © Archiefbeeld ANP
Volledig scherm
De poster die een lachertje werd op internet. © CDA
Volledig scherm
De VVD in Nunspeet pleit voor meer kunstgras. © VVD
Volledig scherm
Een slogan die rijmt. 'De Gewone Man, Waar je op rekenen kan' © De Gewone Man
Volledig scherm
Poster PvdA Menterwolde: vermoedelijk iets te enthousiast bewerkt met de 'roodfilter'. © PvdA
Volledig scherm
Poster voor Groep De Mos. © Groep de Mos.
Volledig scherm
Nawijn probeert het met LHN in Zoetermeer. Slogan: Totaal Lokaal! © LHN
Volledig scherm
Kiezers worden naar de stembus gelokt in Tynaarlo. © Tynaarlo

'Mensen hebben om te beginnen al weinig interesse in politiek, laat staan lokale politiek,' legt spindoctor Kay van de Linde uit. 'Met zogenaamd ludieke stunts en het zingen van domme liedjes proberen de partijen krampachtig aandacht te vragen, maar dat werkt averechts. Mensen haken nog eerder af, zeker als het op zo een knullige manier gedaan wordt. Dat wekt geen vertrouwen.'

Lachertje op Twitter
De eerste poster die dit jaar belachelijk gemaakt werd, was die van CDA-politicus Paul Boogaard uit Korendijk in de Hoeksche Waard. Hij plaatste een eerste opzet van zijn verkiezingsposter, compleet met beeltenis, op de partij-website. Alleen de poster was nog niet af en 'ruimte voor twee slogans' was duidelijk te lezen onder het portret van Boogaard.

De poster werd een lachertje op sociale media. 'Grappig,' vond de CDA-lijsttrekker achteraf. 'En het is leuke publiciteit. Zoiets heeft zelfs een naam: viral marketing heet het, het vergroten van bekendheid via sociale netwerken.'

Geld voor kunstgras
De VVD in Nunspeet kon vervolgens rekenen op een flink portie kritiek na het verschijnen van een poster waarop drie hockeymeisjes te zien zijn. Boven de foto staat: 'Wij willen meer kunstgras voor onze hockeyers. En jij?'

De poster wekte de nodige kritiek op op Twitter. Twitteraars noemden het clichébeeld 'wereldvreemd' en 'decadent'. In een reactie liet lijsttrekker Bram ten Hove (27) aan Binnenland Bestuur weten dat het niet de bedoeling was dat er zoveel publiciteit zou komen, maar de onverwachte aandacht kwam volgens hem ook niet slecht uit.

'Het brengt reuring en negatieve publiciteit is ook publiciteit toch? We willen graag dat de VVD Nunspeet op de kaart komt te staan. We hadden al een aftrap gehad voor de campagne, maar deze publiciteit is weer een extra steuntje in de rug zullen we maar zeggen,' zo redeneerde Hove.

Budgetkwestie
Een mening die Van de Linde, die in 2001 als campagneleider van Leefbaar Nederland mede-verantwoordelijk was voor de groeiende bekendheid van Pim Fortuyn, niet met Van Hove deelt. Hij benadrukt dat knullige posters, flauwe slogans en domme filmpjes niet zullen helpen. 'Zeker als je die niet eens fatsoenlijk kunt monteren.'

Een verklaring voor alle campagne-missers ligt voor de hand. 'Het is een budgetkwestie. Er zijn de afgelopen jaren al zoveel campagnes gevoerd op landelijk niveau dat er lokaal niet of nauwelijks geld is.'

Lokale vertaling
Er valt nog wel wat winst te behalen voor de politieke partijen. Volgens Van de Linde zouden ze er goed aan doen om aan te haken bij een landelijk thema. 'Onderzoek werkt uit dat mensen stemmen op partijen die thema's behandelen die landelijk ook spelen. Het is verstandig daar wat mee te doen en daar in de campagne op te focussen.'

'Denk aan zorg, pensioenen, bezuinigingen of de decentralisatie van gemeenten. Communiceer dan duidelijk wat dat zal betekenen voor jouw gemeente. Wat gebeurt er met de bibliotheken en andere voorzieningen bijvoorbeeld? Kortom: maak een lokale vertaling.'  

Kay van de Linde (1962) is spindoctor. Hij was campagneleider van Leefbaar Nederland, en wilde met toenmalig lijsttrekker Pim Fortuyn de politiek bestormen. De partij haalde een jaar later twee zetels. In 2006 hielp Van de Linde Rita Verdonk met het oprichten van haar partij 'Trots op Nederland'. Zijn kennis over campagne voeren deed Van de Linde op in Amerika. Hij was er directeur van The Garth Group en werkte onder meer voor Al Gore en de New Yorkse burgemeester Rudy Guiliani.

Volledig scherm
PvdA-afdeling Hellevoetsluis. Let op de derde man van linksboven; hij is er later 'bijgeplakt'. © PvdA