Volledig scherm
© topics

De Persgroep lanceert Topics: Spotify voor journalistiek

Het spreekt al langer tot de verbeelding: een gepersonaliseerd magazine waarin alleen artikelen staan die je echt interesseren. De Persgroep zet hoog in op Topics, een nieuwsplatform voor AD-abonnees dat aan een mix van Spotify en Flipboard doet denken.

Volledig scherm
© topics

AD-lezers worden al voorzien van regionaal nieuws, achtergronden over de Amerikaanse verkiezingen, voetbalverslagen en een vooruitblik op de nieuwe iPhone.  Maar wie ook nog een selectie wil uit de beste interviews en analyses uit nog zes kranten moet daarvoor op z'n minst nog een paar (digitale) krantenabonnemensen nemen.

De Persgroep, dat behalve AD ook de Volkskrant en Trouw uitgeeft, wil daar verandering in brengen met Topics. Op het nieuwsplatform kunnen AD-abonnees alles lezen over de onderwerpen die hen interesseren, zonder dat ze daar extra voor moeten betalen.

Digitaal magazine
Topics-gebruikers kunnen specifieke interesses, onderwerpen of enkele door een redactie samengestelde lijsten volgen. Daarna krijgen ze een overzicht van alle artikels over die onderwerpen uit de Vlaamse en Nederlandse kranten De Morgen, Het Laatste Nieuws, Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Een slim computeralgoritme beslist welke artikelen het meeste gewicht krijgen op het platform, dat eruitziet als een digitaal magazine waar je eindeloos door kunt scrollen.

Sterke inhoud

Quote

Lezers krijgen meer voor hun geld. Het biedt meerwaarde

Koen Verwee, CEO De Persgroep Publishing

,,Uit onderzoek blijkt dat er maar één ding is waar mensen echt voor willen betalen: sterke inhoud'', legt Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing, uit. ,,Met onze nieuwsmedia, goed voor ruim 2.000 journalisten en 15.000 artikelen per week, vind je over ieder onderwerp veel informatie. Alleen is het onmogelijk om 15.000 artikelen door te ploegen. Met die gepersonaliseerde lijsten in Topics hebben we een manier gevonden om alles te ontsluiten.''

De Persgroep vergelijkt Topics graag met Spotify. Alleen gaat die vergelijking niet helemaal op. Spotify biedt zowat alle muziek aan van alle labels. Topics blijft nu beperkt tot zes kranten van De Persgroep, en in een volgende fase komen daar nog zeven Nederlandse regionale kranten bij.

Een andere uitbreidingsmogelijkheid voor Topics zijn tijdschriften. De Persgroep heeft onder meer de Belgische bladen Humo, Story, Dag Allemaal en Goed Gevoel in de portefeuille.

Overtuigen
Het uiteindelijke doel is om die abonnees ieder jaar opnieuw te overtuigen om aan boord te blijven. ,,Lezers krijgen meer voor hun geld. Het biedt meerwaarde. Topics zal de journalistiek niet redden, maar ik ben er van overtuigd dat het zal helpen het model overeind te houden'', aldus Verwee.

Abonnees die Topics willen uittesten, kunnen op topics.nl hun gegevens achterlaten. Een aantal abonnees krijgt ook rechtstreeks een persoonlijke uitnodiging voor het platform.