Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

'De thuiszorg faalt en de Inspectie grijpt niet in'

UpdateVeel thuiszorgorganisaties hebben de zaken niet op orde voor het leveren van goede en veilige zorg. En de inspectie grijpt niet in. Zo worden patiënten onterecht vastgezet en dient ongeschoold personeel insuline en sondevoeding toe. 

Dat constateert de Consumentenbond, die wil dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport actie ondernemen.

De Consumentenbond bestudeerde vijftig inspectierapporten van bezoeken die de IGJ aflegde bij thuiszorgorganisaties. 48 thuiszorgorganisaties bleken niet te voldoen aan de randvoorwaarden voor goede en veilige zorg. Zeven daarvan haalden zelfs geen enkele randvoorwaarde. Ook na een verplicht verbetertraject van de IGJ voldeden de meeste thuiszorginstellingen nog steeds niet aan de richtlijnen.

De bond noemt zaken als zaken die niet op orde zijn, onder andere: medewerkers die zonder juiste opleiding verpleegkundige handelingen uitvoeren (zoals het toedienen van insuline en sondevoeding, onvoldoende personeel om alle verpleging en verzorging te dekken, geen VOG’s (Verklaring Omtrent het Gedrag) van het personeel.

'Zorgelijk'

Volgens Bart Combée, directeur Consumentenbond, tonen de rapporten een alarmerend beeld. ,,En extra zorgelijk is dat de toezichthouder nauwelijks ingrijpt. De inspectie lijkt een beleid van pappen en nathouden te hanteren.'' De thuiszorgorganisaties blijven ondertussen onverantwoorde zorg leveren, stelt hij. ,,Het is onbegrijpelijk dat de inspectie hier zo laks in is.''

Ouderenbond KBO-PCOB spreekt van een ,,verontrustend signaal''. ,,Thuiszorg is voor velen namelijk een fundamentele bouwsteen als het gaat om langer thuis te kunnen wonen'', aldus de organisatie. De bond stelt dat het onderzoek een ,,wake-up call'' is voor zorgaanbieders, brancheverenigingen en het ministerie.

Meldpunt

De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend waar mensen misstanden kunnen aankaarten.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd laat de Consumentenbond weten 'altijd proportioneel op te treden'. ,,De maatregel die we treffen moet in verhouding staan tot het risico. ... Niet voldoen aan de randvoorwaarden voor veilige en goede zorg is inderdaad een risico, maar instellingen krijgen van ons ook de kans te verbeteren. Daarbij is vertrouwen belangrijk. Heeft de inspectie er vertrouwen in dat een zorgaanbieder verder werkt aan verbetering? Zo niet, dan is dat een extra risico en dus wordt de kans op een bezoek in het kader van ons risicotoezicht nog groter."