Volledig scherm
De onderzeeër van de twintig studenten van de TU Delft. © WASUB TU Delft

Delftse studenten klaar voor onderzeeër-wedstrijd in VS

Studenten van technische universiteiten ontwierpen de laatste jaren vooral voertuigen die lopen op zonne-energie, maar twintig studenten van de TU Delft willen de wereld een poepie laten ruiken met pure mankracht. Afgelopen weekeinde testten ze voor het eerst buiten de onderzeeër waarmee ze volgende maand meedoen aan een wedstrijd in Amerika. Ze zijn vastbesloten het wereldsnelheidsrecord voor mensaangedreven onderzeeërs te verbreken. ,,We zijn erg gespannen, maar we staan sterk.''

Volledig scherm
Een aantal van de studenten die volgende maand namens de TU Delft meedoen aan een wedstrijd in Amerika. © WASUB TU Delft
Quote

We zijn allemaal ons hart verloren aan het project

Floor Boon
Volledig scherm
© WASUB TU Delft
Volledig scherm
© WASUB TU Delft
Quote

Ieders werk moet naadloos aansluiten op dat van de ander

Floor Boon
Volledig scherm
© WASUB TU Delft

Na talloze tests in zwembaden lieten de bevriende studenten hun onderzeeër afgelopen weekend los in het Veenmeer bij het Drentse Tynaarlo. Door het slechte weer konden ze hun voertuig niet op grote diepte testen, maar de vaarpoging aan de oppervlakte was geslaagd.

Over een maand brengen ze de onderzeeër naar Maryland in Amerika, waar ze het bij een snelheidswedstrijd opnemen tegen 35 andere universiteiten van over de hele wereld. De deelnemende onderzeeërs worden niet aangedreven door motoren, maar door mensen. Die worden piloten genoemd en het team stuurt er vier.

Het hoofddoel van de studenten is om het snelheidsrecord van 13,5 kilometer per uur te verbreken. Dat record is in handen van een mannelijke piloot. Met een vrouwelijke bestuurder willen ze tevens een gooi doen naar het record voor vrouwen van 10,3 kilometer per uur.

Naadloos aansluiten
Wat maakt de Hollandse techniekstudenten beter dan de concurrenten? ,,We zijn heel goed op elkaar ingespeeld'', zegt studente Floor Boon. ,,Nu het ontwerp- en maakproces achter de rug is, moeten we functioneren als een soort Formule 1-team. Ieders werk moet naadloos aansluiten op dat van de ander het geheel moet optimaal zijn voor de piloot. En dat lukt bij ons.''

Maar de studenten hebben nog een andere troef; een automatische piloot. ,,De menselijke bestuurder drijft de onderzeeër aan met trappers'', zegt Boon. ,,Dat is een moeilijke klus in zo'n kleine ruimte. Het vaartuig loopt vol met water, dus de piloot ademt met een duikfles. Dankzij de automatische piloot hoeft de kapitein niet ook nog te sturen.''

Is zo'n automatische ondersteuning geen concurrentievervalsing? ,,In de reglementen staat niet dat zoiets niet is toegestaan.''

'Hart verloren'
Ondanks de automatische hulp zijn de vier piloten volop aan het trainen, want 'fietsen' in een onderzeeër is topsport. ,,Gelukkig mogen alle vier onze piloten een poging wagen bij de wedstrijd. De snelste race telt'', zegt Boon.

Hoewel de studenten denken dat ze er goed voor staan, zijn ze wel nerveus voor de wedstrijd. ,,We zijn al sinds eind vorig jaar met het project bezig en zijn er allemaal ons hart aan verloren. Er is spanning, maar we hebben er vooral zin in.''

RTV Drenthe was bij de test van afgelopen weekend en maakte een video: