Volledig scherm
Een man aan het Internet Bankieren met ABN Amro. Het telebankieren van de bank kampte dit weekend met een storing door een DDoS-aanval © ANP XTRA

Problemen voor onlineklanten ABN AMRO en ING na cyberaanvallen

UpdateABN AMRO en ING zijn afgelopen weekeinde getroffen door een cyberaanval. Klanten konden daardoor moeilijk of geen gebruik maken van diensten als internetbankieren en iDeal. Beide banken meldden gisterenavond dat het euvel was opgelost, maar ook vanochtend kampt een aantal gebruikers nog met problemen. 

Ondanks geruststellende berichten van ABN AMRO en ING lijkt ook vanochtend een aantal gebruikers met problemen te kampen. Via de site Allestoringen.nl laten gebruikers van de ABN AMRO-app weten dat inloggen nog steeds problemen oplevert. ING-klanten maken ook melding van aanhoudende klachten, waaronder het doen van onlinebetalingen.

DDoS-aanvallen

ABN AMRO werd dit weekend liefst drie keer getroffen. De eerste DDoS-aanval aan het adres van ABN AMRO gebeurde zaterdagavond en duurde zo'n vier uur. Klanten hadden zondagochtend nog hinder van de cyberaanval. Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. 

In de middag was het voor de tweede keer dit weekend raak. Die aanval was rond 16.00 uur verholpen, maar rond 20.00 uur was het opnieuw raak. Volgens de woordvoerder van ABN AMRO betreft het geen hack. De veiligheid van klantdata is daardoor niet in gevaar, zegt ze. 

Aanval afslaan

Klanten van ING hadden van 20.45 uur tot 22:45 uur last van een storing. De website was slecht bereikbaar en mensen klaagden via sociale media over problemen met iDeal. Woordvoerder Harold Reusken bevestigde dat de bank online met problemen kampte door een DDoS-aanval.

Er was geen sprake van een hack of inbreuk op de banksystemen of op klantgegevens. ,,Specialisten doen er alles aan om de aanval af te slaan en we nemen aanvullende maatregelen om een aanval in de toekomst te voorkomen.''

Elke seconde

Cyberaanvallen zijn voor banken tegenwoordig aan de orde van de dag. Dat zei president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) in het tv-programma Buitenhof. Volgens hem vindt er op de website van DNB zelf bijvoorbeeld vrijwel elke seconde wel zo'n aanval plaats.

,,Dat is de realiteit anno 2018'', aldus Knot die sprak van een 'serieuze zaak'. DNB is hierover ook met banken in gesprek, om ervoor te zorgen dat die hun systemen na zo'n aanval snel weer in de lucht hebben. Knot kon nog niet zeggen wie de DDoS-aanval op ABN AMRO heeft veroorzaakt.

Stabiliteit

Quote

Als er even niet afgerekend kan worden, zowel on- als offline, dan heeft dit voor de winkeliers grote gevolgen voor hun omzet

Michel van Bommel, Detailhandel Nederland

Detailhandel Nederland liet in een reactie weten zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. ,,We zien de laatste maanden veel kleine en grote storingen plaatsvinden en dat baart ons ernstige zorgen", aldus Michel van Bommel, secretaris betalingsverkeer. Volgens hem is de impact van deze verstoringen op de gehele betaalketen groot.

,,We doen bijvoorbeeld zo'n 10 à 11 miljoen betalingen per dag. Dat zijn er meer dan een miljoen per uur. Als er even niet afgerekend kan worden, zowel on- als offline, dan heeft dit voor de winkeliers grote gevolgen voor hun omzet. Het waarborgen van de stabiliteit van het digitale betalingsverkeer moet hoger op de agenda bij zowel banken als politiek.''

ABN kampte in januari meermaals met storingen. Vrijdagochtend nog konden klanten ook al geen gebruikmaken van de diensten internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal. Ook vorige week woensdag waren er problemen met de site van de bank. Dat kwam echter door technische problemen bij netwerkaanbieder Colt Technology.