Volledig scherm
Staatssecretaris Sharon Dijksma. © ANP

Dijksma: Nog voor de zomer kijken naar goedkopere OV-chipkaart

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil dat er nog voor deze zomer wordt gekeken naar de prijs van de ov-chipkaart en of de kosten van een verlenging van de kaart substantieel omlaag kunnen. Dat zegt zij in reactie op de melding van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, dat eerder vandaag aangaf dat het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper wordt. 

Vorige week bracht deze krant het nieuws naar buiten dat de ov-pas zich heeft ontwikkeld tot een ware geldmachine. In vijf jaar tijd is er 55 miljoen euro mee verdiend.

Bart Schmeink, eigenaar van pasjesmaker Translink en voorzitter van de coöperatie, gaf vandaag aan dat de ov-bedrijven de winst willen gebruiken om hun aanloopkosten terug te verdienen. Het is dan verre van zeker of de reiziger in 2021 daadwerkelijk goedkoper uit is. De prijs van de ov-chipkaart zou goedkoper kunnen, of vervangende kaarten kunnen gratis worden. De ov-bedrijven kunnen er ook voor kiezen om de tarieven die aan Translink worden betaald voor het innen van het reisgeld te verlagen.

Voor de zomer

,,Zoals ik al aangaf wil ik dat er zo snel mogelijk transparantie komt over de financiën van Translink. Dan weten we wanneer de oprichtingskosten voor Translink zijn afbetaald en eventuele winst ten goede moet komen aan de reiziger", laat Dijksma weten vanaf Aruba. ,,We wachten geen vier jaar. In het NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad, red.) hebben we afgesproken dat we met vervoerders, consumenten en overheden voor deze zomer nog naar de prijs van de kaart en mogelijkheden voor innovaties kijken. Ik wil dat hierbij ook bekeken wordt of de levensduur van de kaart verlengd kan worden en of de kosten voor een verlenging substantieel omlaag kunnen."

Quote

We wachten geen vier jaar

Staatssecretaris Sharon Dijksma

Winst

Een OV-chipkaart aanschaffen kost 7,50 euro, terwijl het produceren van het pasje nog geen euro kost. Wie geen computer voorhanden heeft en schriftelijk een kaartje bestelt moet 10,50 euro betalen vanwege extra ‘administratiekosten’. Na vijf jaar is de kaart niet meer geldig en moet een nieuwe worden gekocht. Per jaar maakt Translink ruim 3 miljoen OV-chipkaarten. 

Directeur Arco Groothedde van Translink gaf aan dat er ongeveer 1 miljoen euro per maand winst wordt gemaakt. Volgens hem is dat geld ook nodig is om nieuwe betaaltechnieken in te voeren, zoals betalen met de smartphone of bankpas. De Nederlandse Spoorwegen hebben tot dusver 12 miljoen euro overgehouden aan de OV-chipkaart, meldt de vervoerder. Met de staatssecretaris is afgesproken dat die winst wordt geïnvesteerd in poortjes bij stations.