Volledig scherm
© Privécollectie

Doodzieke Earl wil dolgraag laatste reis maken naar familie

De ernstig zieke Earl (47) is uitbehandeld en zit in de laatste maanden van zijn leven. Hij heeft nog één wens. Earl wil terug naar zijn geboorteplaats op Bonaire, om zijn laatste dagen met kinderen en andere familie door te brengen. Maar een reis naar het Caribische eiland kost veel geld. Vrienden zijn een crowdfundactie begonnen.

Bij de doodzieke Arnhemmer werd veertien jaar geleden het syndroom van Guillain-Barré geconstateerd, een verlammingsziekte. Earl verhuisde zonder zijn kinderen naar Nederland, om hier de zorg te krijgen die hij nodig heeft. ,,De meeste mensen genezen van die ziekte, maar bij Earl werd het ongeneeslijk’’, vertelt voormalig verzorger en goede vriendin Manon ter Voert. 

Quote

Hij was in shock toen hij hoorde dat het over was

Manon ter Voert

Een halfjaar geleden begaven Earls nieren het door de ziekte. Sindsdien zit hij ook aan een beademingsmachine. Twee weken geleden werd hij opgegeven. ,,Hij was in shock toen hij hoorde dat het over was. Net als vrienden en familie. We waren er allemaal stil van.’’

Earl wil terug naar Bonaire, om te sterven te midden van zijn familie. ,,Earl kan volgende week overlijden, maar het kan ook nog maanden duren. Daarom kunnen zijn dierbaren niet zelf in Nederland blijven’’, legt Manon uit. 

Dure reis

Om de reis van Earl mogelijk te maken, zette Manon een crowdfundactie op poten. Want als Earl naar Bonaire vliegt, moet hij ook aan boord van het vliegtuig aan een beademingsmachine. Ook moeten hij en zijn verzorger eerste klas vliegen. Er is daarom zo'n 20.000 euro nodig. Vandaag staat de teller op 5100 euro. 

Als Earl naar Bonaire kan, gaat zijn laatste wens in vervulling. Een tragisch verhaal met een mooi einde. ,,Het zou geweldig zijn. Hij wil nu niets liever dan dat zijn familie bij hem is wanneer hij overlijdt.’’

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.