Volledig scherm
© Dick Bruna

Door 'lieve' verkeersborden rijden we beetje langzamer

De welbekende roodomrande snelheidslimietborden op 50- en 30-kilometerwegen maken minder indruk dan Dick Bruna-borden, blijkt uit nieuw onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Automobilisten verwachten aanzienlijk minder hard te gaan rijden als er een bord met een groepje Dick Bruna-figuurtjes of een Dick Bruna-poppetje op een fietsje langs de weg staat.

Quote

Je maakt het leuker of aantrekke­lij­ker om het gewenste gedrag te vertonen

Verkeerspsycholoog

Aan ruim duizend Nederlandse automobilisten is op basis van afbeeldingen van verkeerssituaties met en zonder borden van Dick Bruna gevraagd hoe hard zij verwachten te rijden. Daaruit blijkt dat automobilisten hun eigen voorkeurssnelheid en de snelheid van anderen lager inschatten wanneer ze een Dick Bruna-bord zien.

De borden zijn een voorbeeld van 'nudging', dat door een bepaalde suggestie op te roepen het gedrag van mensen onbewust bijstuurt. ,,Je maakt het leuker of aantrekkelijker om het gewenste gedrag te vertonen,'' legt verkeerspsycholoog Maura van Strijt van SWOV uit.

,,Doordat je die Dick Bruna-borden ziet roept het associaties op met kinderen, waardoor je onbewust al minder hard gaat rijden.''

Afname van ongevallen
De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, die opdracht tot het onderzoek gaf, wil weten of die maatregelen ook echt effect hebben op de snelheid. Bij een 50-km weg zonder Dick Bruna-bord schatten bestuurders de eigen snelheid op 49 kilometer per uur, bij een Dick Bruna-bord stokt dit al bij 45 km/u. Op 30-km wegen gaat de snelheid van 41 naar 37 km/u.

Elke kilometer zachter zorgt volgens onderzoekster Jolieke de Groot van SWOV voor een afname van het aantal ongevallen van 5 procent. ,,In het echte verkeer zou een snelheidsverlaging van 4 kilometer per uur op een weg binnen de bebouwde kom zorgen voor 20 procent minder ongevallen'', rekent ze voor. ,,Maar het is heel belangrijk om ook in de praktijk vast te stellen of dat daadwerkelijk gebeurt.''

Quote

Elk slachtof­fer dat je daarmee terug­dringt, daar doe je het voor

Testen
De Metropoolregio is zo onder de indruk  dat ze ook in de praktijk het effect van Dick Bruna-borden willen gaan testen. Wethouder Bram Meijer van de gemeente Westland, tevens verkeersveiligheidsambassadeur van de Metropoolregio, spreekt van 'een verrassend positief resultaat'.

Vraag is of dit betekent dat we straks Dick Bruna-borden krijgen in plaats van de oh zo bekende roodomrande 30- en 50-borden. ,,Als blijkt dat deze maatregel met Dick Bruna-borden ook in de praktijk werkt, vind ik dat wij als wegbeheerder zo'n mogelijkheid niet onbenut mogen laten. Elk slachtoffer dat je daarmee terugdringt, daar doe je het voor'',  betoogt Meijer.