Volledig scherm
© Pim Velthuizen

Dringende oproep aan politiek voor betere verkeersveiligheid

Een brede samenwerking van 32 verkeersorganisaties roept de politiek op om veilig verkeer een nationale prioriteit te maken. De organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV, Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Verzekeraars presenteren vandaag het Verkeersveiligheidsmanifest waarin ze dit voorstellen.

Om het aantal verkeersdoden in Nederland terug te dringen, zou de politie veel meer moeten controleren in het verkeer, aldus de partijen. De betrokken organisaties hebben een plan uitgewerkt met vijf kernpunten om het verkeer op de weg veiliger te maken.

Het aantal staandehoudingen is de afgelopen jaren sterk gedaald en dat heeft zijn weerslag gehad op het aantal verkeersdoden, zegt directeur Frits van Bruggen van de ANWB tegen het Radio 1 Journaal. Meer handhaving in het verkeer kan volgens de opstellers van het manifest alleen al leiden tot 70 tot 90 doden per jaar minder. Of de veranderde nadruk op verkeerscontroles ook moet leiden tot meer agenten wil hij niet zeggen. Het gaat hem om de aandacht voor de verkeersveiligheid.

Verkeersgedrag

Voor de organisaties is verkeersgedrag een belangrijke pijler van het manifest, naast een goede weginrichting en verkeershandhaving ,,Te veel drinken en te hard rijden zorgen respectievelijk voor ongeveer 20 procent en 30 procent van de ongevallen, en daarbovenop komt nog een groeiend probleem: afleiding door gebruik van de smartphone. De coalitie roept het nieuwe kabinet op te onderzoeken welke middelen effectief zijn om deze problemen te bestrijden.''

In 2015 steeg het aantal verkeersdoden voor het eerst in jaren en kwam het uit op 621. Het aantal ernstig gewonden stijgt al jaren en kwam twee jaar geleden uit op 21.000. De maatschappelijke kosten van verkeersongelukken zijn volgens de coalitie 'maar liefst 14 miljard euro per jaar, kijkend naar onder meer (blijvend) letsel, materiële schade en kosten door vertraging'.