Volledig scherm
Millenaar Ramon Ligthart (links) met het gewonnen tegeltje voor de slechtste slogan van het jaar. Op de achtergrond zijn vriendin Tineke de Wit en oud-bakker André Leurs, die meehelpt met het maken van de worstenbroodjes. © Ed van Alem

Dubbelzinnige worstenkreet is slechtste slogan van het jaar

De slogan ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ is door Genootschap Onze Taal uitgeroepen tot slechtse slogan van het jaar. 'Plofklas' is voor het genootschap het woord van het jaar. Dit maakte actrice Romana Vrede namens het taalgenootschap deze avond bekend in de NTR-uitzending De Avond van Taal.

Andere genomineerde slogans zoals die van het Rotterdamse Bram Ladage, ‘Wat knort mijn mage! 50 jaar Bram Ladage!’, moesten de worstenkreet uit Mill voor laten gaan. De worstenslogan maakt reclame voor de worstenbroodjes van Millse molen De Korenbloem.

Winnaar Ramon Ligthart van Millse molen De Korenbloem blijkt zeer tevreden. In de verkiezingstijd heeft hij zijn nominatie flink gepromoot. ,,Ik ben al mijn hele leven een worstenbroodjesfanaat, maar de meeste broodjes zijn niet goed gevuld", zo verklaart hij de leus.

De Top 5 slechtste slogans

  1. "Van kop tot kont, worst in de mond" (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem)
  2. "Voor iedere gleuf een doos" (Moniss verpakkingsmaterialen)
  3. "Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft" (4 Cats kattenspeciaalzaak)
  4. "Haring is caring" (Visboer Vis en meer, op Camping Bakkum, Castricum)
  5. "Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel" (Café Lokaal De Ruyter, Nijmegen)
De volledige uitslag is te vinden op de site van de sloganverkiezing

Woord van het jaar

Vorig jaar was 'brexit' het woord van het jaar bij Onze Taal, het jaar daarvoor was het 'sjoemelsoftware'. Andere kanshebbers dit jaar waren #MeToo, genderneutraal, nepnieuws en weigeroma.

Eerder deze maand koos riep Van Dale op basis van een publieksverkiezing het woord 'appongeluk' uit tot woord van het jaar. Vorig jaar was dat 'treitervlogger'.

Opvallen

Slechte slogans leggen de bewuste bedrijven geen windeieren, zo stelde mede-initiatiefneemster Tefke Van Dijk eerder tegenover deze site. Ze bevestigt daarmee het enthousiaste verhaal van winnaar Ligthart. ,,Je zou kunnen zeggen dat slechte publiciteit niet bestaat. Een opvallende slogan zorgt namelijk ook voor aandacht." 

Van Dijk raadt echter wel af om een slogan te kiezen die een negatief gevoel oproept bij mensen. ,,Een transportbedrijf bedacht 'grenzeloos moeizaam' als leus. Mensen snappen dat niet en het roept geen positief gevoel op. Hetzelfde geldt voor 'Limburg, je zult er maar wonen'."