KLM weet nog niet of het komende tijd gedwongen zal zijn met lege toestellen te vliegen.
Volledig scherm
KLM weet nog niet of het komende tijd gedwongen zal zijn met lege toestellen te vliegen. © Hollandse Hoogte / ANP

Duizenden lege ‘spookvliegtuigen’ de lucht in om landingsrechten niet kwijt te raken

In het Europese luchtruim vliegen deze winter duizenden lege of bijna lege vliegtuigen rond. Het gaat alleen al om 18.000 vluchten van Lufthansa, stelt de Duitse luchtvaartreus. 

87 reacties

  • Paul Slinger

    11 maanden geleden
    dan maar de prijzen dumpen en vliegen tegen kostprijs, is beter dan leeg vliegen, en zowiezo moeten de vliegtuigen in de runing blijven, de motoren mogen en kunnen niet te lang stilstaan en de brandstoftanks moeten ook tot de nok gevuld blijven tegen condensvorming dus de vliegtuigen laten staan is ook geen optie, ook piloten moeten blijven vliegen voor hun uren dus dan maar blijven vliegen is de goedkoopste optie
  • Nico Huizinga

    11 maanden geleden
    Ik ben dan wel weer blij voor vliegtuigspotters. Sta je daar anders in de mistige kou in je autootje langs de A5 terwijl er niets voorbij komt.
  • Marcel Breukink

    11 maanden geleden
    Martijn de Boer. Een 737-800 verbruikt ca 50 liter kerosine per minuut ! !. Kerosine is een dieselsoort.(petroleum ook bekend als peut) en stoot nogal wat fijnstof en Nox uit. 18000x50 liter=900.000 liter. Per minuut. Start is vele malen meer. Een dreamliner heeft ca 130.000 liter brandstof aan boord. Ik verbruik ca 2000 liter benzine per jaar. Dus van 1 dreamliner kunnen 65 Astra's een jaar rijden. Doen we dan 18000x65 komen we op 1.170.000 auto's. In Nederland hebben we ca 8.8 milj auto's.
  • H Peters

    11 maanden geleden
    @Linckens U kunt het weten: oordelen of veroordelen. Ik 'zwierf' over de hele wereld voor werk in het thema (en lang op vaste plaatsen: Amazone, Afrikaanse savanne, ...). Ik werkte intensief op milieueducatie, communaal beheer, klein bedrijf in vernieuwbare energie en spreek dus uit bescheiden ervaring. Hoop doet leven en daaraan hou ik vast, maar ik zie ook duidelijk de trends, mede gezien de bevolkingsgroei, etc. Ik ga altijd uit van de kracht van de actoren en nooit van bovenaf, maar toch.
  • T. Bakker

    11 maanden geleden
    Waarom vult men de vluchten niet met vracht. Scheelt weer vervuiling van schepen (waar op dit ogenblik een tekort aan is) en veel andere vervuiling. Vliegtuigen vervuilen niet zo erg als schepen. En wij hebben de produkten op tijd.