Volledig scherm
Steeds meer mensen kopen voeding met een duurzaamheidskeurmerk. © Frank de Roo

Duurzaam eten verovert keuken

Duurzaam voedsel heeft definitief de Nederlandse huishoudens veroverd. Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar maar liefst 27 procent meer uitgegeven aan voeding met een duurzaamheidskeurmerk dan in 2015. Vooral vis en eieren doen het goed. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeksbureau IRI vandaag publiceert.

Quote

We zien al jaren achter elkaar een groei van dubbele cijfers. En die zal voorlopig doorzetten

Directeur Sjanny Beekveld van marktonderzoeksbureau IRI
Volledig scherm
'Ik koop nooit een kiloknaller' © AD
Volledig scherm
'Ik eet nu meer biologisch' © AD
Volledig scherm
'Ik koop gewoon waar ik zin in heb' © AD

Producten met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk zoals Biologisch, Fair Trade en Beter Leven (vlees) maken inmiddels 12 procent uit van de totale omzet van supermarkten. Daarmee zijn ze de niche ontgroeid, concludeert directeur Sjanny Beekveld van IRI. ,,We zien al jaren achter elkaar een groei van dubbele cijfers. En die zal voorlopig doorzetten.''

Enerzijds komt dat volgens haar doordat het aanbod van duurzamere voeding in de schappen toeneemt. ,,Supermarkten zijn, onder druk van actiegroepen als Wakker Dier, serieus bezig om hun assortiment te verduurzamen. Tegelijkertijd groeit de vraag naar producten met een keurmerk. Consumenten zijn bewuster met voeding bezig, mensen willen weten wat men eet.''

Nederlanders gaven in 2016 zo'n 3 miljard euro uit aan producten met de onafhankelijk geborgde duurzamere keurmerken ASC (kweekvis), MSC (wildgevangen vis), Beter Leven (vlees en eieren), Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. Dat was 590 miljoen euro méér dan het jaar ervoor, een stijging van 27 procent. In 2015 bedroeg de groei 16 procent.

Vis is de categorie waarin de verduurzaming het snelst gaat. Bijna 60 procent van de totale visomzet in de Nederlandse supermarkten bestaat uit vis met het MSC- of ASC-keurmerk. Op nummer twee staan eieren met een aandeel van 38 procent, gevolgd door warme dranken (koffie, thee en cacao) met 31 procent.

Grote categorieën als aardappelen, groente en fruit, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder het gemiddelde van 12 procent.

De verkoop van producten met het inmiddels bekende Beter-Levenkeurmerk steeg in 2016 met maar liefst 53 procent. Consumenten gaven ruim 1 miljard euro uit aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren. Dat komt enerzijds doordat meer varkensvlees wordt verkocht met één of meer sterren van de Dierenbescherming. Ook het aandeel vleeswaren met het dierenwelzijnskeurmerk steeg hard: van 47 naar 187 miljoen euro omzet.