Eerste rechtstreekse Eurostar sjeest van Londen naar Rotterdam en Amsterdam

videoIn 3 uur en 1 minuut moet de eerste supersnelle Eurostartrein van Londen onder het Kanaal door, via Frankrijk en België in Rotterdam zijn. Zo'n veertig minuten later moet die in Amsterdam aankomen. Om 9.31 uur Nederlandse tijd vertrekt de trein voor het eerst. 

Met het tarief van 40 euro voor een enkeltje hoopt Eurostar de concurrentie aan te gaan met de prijsvechters in de luchtvaart. Dat tarief is alleen beschikbaar voor de reizigers die als eerste boeken. Raakt de trein verder uitverkocht dan stijgt de prijs geleidelijk. Vanaf 4 april gaat de nieuwe hogesnelheidslijn open voor publiek. De ticketverkoop start vandaag om 17:00 uur.

Volledig scherm
De Eurostar - die 320 kilometer per uur kan, maar niet harder mag dan 300 - vertrekt zo voor het eerst in een rechtstreekse rit van Londen naar Rotterdam. © ANP

Vliegtuig

Met die prijs hoopt Eurostar de concurrentie aan te gaan met het vliegtuig. ,,We willen op prijs en op tijd van de prijsvechters winnen'', zegt topman Nicolas Petrovic van Eurostar. ,,Er gaan dagelijks 60 vluchten van Londen naar Amsterdam en Rotterdam. Een enorme markt, die nog steeds groeit.'' 

Quote

We willen op prijs en op tijd van de prijsvech­ters winnen

Eurostar-baas Nicolas Petrovic

2020

Quote

Vanwege ter­reurdrei­ging hechten we waarde aan grenscon­tro­les

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven

De Eurostar gaat voorlopig alleen van Londen naar Nederland rechtstreeks reizigers vervoeren, en niet andersom. Voor treinreizigers vanuit Nederland naar Londen verandert er weinig: die moeten in Brussel uitstappen voor paspoort- en grenscontrole en kunnen zo'n drie kwartier later hun reis naar Londen vervolgen. De directe verbinding richting Londen laat waarschijnlijk nog tot 2020 op zich wachten.  En dat is tegen het zere been van Eurostar, dat liever een rechtstreekse heen- én terugreis hadden aangeboden.

,,In een tijdsgewricht waarin alle landen vanwege terreurdreiging en migratiestromen belangrijke waarde hechten aan grenscontroles en beveiliging, moet dit uiteraard zorgvuldig en in nauw overleg met de betrokken landen en uitvoeringsorganisaties gebeuren'', betoogt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur. ,,Dit kost tijd.''

Bekijk hieronder ook beelden van de eerste testritten van de Eurostar, december vorig jaar: