Eerste rit over gloednieuw stukje asfalt van de A4

VideoRuim 62 jaar hebben de weggebruikers er op moeten wachten, maar vrijdagavond is het zover: dan gaat de A4 tussen Schiedam en Delft open. De andere richting is vanaf maandagmorgen begaanbaar. Het AD had donderdag de primeur en mocht als eerste een testrit maken over het 7 kilometer stukje asfalt dat de filedruk op de A13 moet verminderen.

Volledig scherm
© AD

Straks geldt 100 kilometer per uur als maximumsnelheid, maar zolang de weg 'een bouwterrein' is, is het maximum 60 kilometer per uur. Ook dat rijdt prima.

De komende uren worden gebruikt om de laatste werkzaamheden uit te voeren. Zo wordt het laatste stuk geleiderail aangebracht en wordt de weg nog een keer goed schoongeveegd.

Instructies
De tunneloperators, die 24 uur per dag, 7 dagen per week toezicht houden in het gebouw naast de ingang van de Ketheltunnel, krijgen de laatste instructies. De weg is vrijdagavond na de spits begaanbaar voor al het gemotoriseerde verkeer.

Of verkeersminister Schultz bij de korte plechtigheid aanwezig zal zijn, is nog niet zeker. In januari vindt pas de feestelijke opening plaats.

Jaren praten over een stukje snelweg
Het is 1953 als de A4 MiddenDelfland voor het eerst ter sprake komt in een rapport van de provincie Zuid-Holland. Het orgaan dringt er bij de minister van Verkeer en Waterstaat op aan deze weg op te nemen in het Rijkswegenplan 1958.

In 1965 geeft de gemeente Schiedam toestemming voor de aanleg van het zandlichaam tussen Kethelplein en de noordelijke grens van de gemeenten Vlaardingen en Schiedam.

In Midden-Delfland wordt in 1972 begonnen met de opspuiting van het zandlichaam. Tegelijkertijd roeren actiegroepen zich. De werkgroep Stop Rijksweg 19 ontpopt zich als grootste tegenstander.

1976 is het jaar waarin de werkzaamheden worden stopgezet. Er moet onderzoek worden gedaan naar alternatieven zoals verbreding van de A13.

In 1980 wordt door de Tweede Kamer ingestemd met voltooiing van 'rijksweg 4', op voorwaarde dat de weg landschappelijk wordt ingepast.

Er gaan weer jaren voorbij als pas in 1988 de Kamer instemt met de voorgestelde inpassing, uitvoering laat echter op zich wachten door procedurele en budgettaire problemen.

In 1999 organiseren tegenstanders en milieugroeperingen een nieuwjaarswandeling tegen aanleg van de A4: uitstel volgt.

Pas in 2003 beslist de Tweede Kamer dat de voorbereidingen voor de aanleg van de weg moeten worden voortgezet.

In 2007 moeten er ineens twee varianten worden onderzocht: de A4 Delft-Schiedam en de verbrede A13 + nieuwe A13/A16.

Minister Camiel Eurlings spreekt in 2008 zijn voorkeur uit voor het aanleggen van de A4.

Toch wordt pas in september 2010 de knoop doorgehakt: de 7 kilometer lange weg komt er.

In 2010 tekenen 29 partijen beroep aan tegen het tracébesluit. De Raad van State verklaart op 6 juli 2011 het tracé- besluit onherroepelijk.

Eind 2011 wordt het contract gegund aan aannemerscombinatie A4All - Boskalis, Volker Wessels en Heijmans.

Op 26 april 2012 geeft minister Schultz van Haegen het startsein voor de aanleg van de A4 Delft-Schiedam, die op 18 december 2015 na jaren van gesteggel opengaat.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement