Volledig scherm
Een Stint wordt uit elkaar gehaald in de fabriek in Putten. © Ruben Schipper

Eigenaren draaien op voor ombouwkosten Stint: 9 miljoen euro in totaal

Het ombouwen van ruim drieduizend Stints gaat zo’n 9 miljoen euro kosten. Eigenaren, vooral kinderopvangorganisaties, draaien volledig zelf op voor de kosten. Direct na de zomervakantie kan twee derde van de Stints weer de weg op, de rest volgt in het najaar. Dat zegt eigenaar Edwin Renzen van fabrikant Stint Urban Mobility.

Per Stint bedragen de ombouwkosten 3000 euro. ,,De aanpassingen moeten gebeuren en we houden de kosten zo laag mogelijk”, zegt Stint-fabrikant Edwin Renzen.

Vorig jaar september botste een trein op een Stint op een spoorwegovergang in Oss. Vier kinderen kwamen om het leven. Kort na het ongeluk besloot verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen om de elektrische bolderkar van de weg te halen. Uit onderzoek door TNO bleek dat de Stint op een aantal onderdelen onveilig was. Dinsdagavond ging de Tweede Kamer akkoord met nieuwe veiligheidseisen voor de Stint. 

De ombouwkosten – 3000 euro dus – zijn volgens Renzen geen commercieel tarief. ,,Er zit een kleine marge op, want ik moet mijn personeel betalen. De klant krijgt er een nieuw voertuig voor terug, meer dan de helft van de onderdelen is volledig nieuw. De overige onderdelen, zoals het chassis, worden hergebruikt. Ook zit er weer vijf jaar garantie op.” Iedere nieuwe Stint wordt afzonderlijk gecontroleerd door de RDW voordat deze weer teruggaat naar de klant.

Veiligheid

Branchevereniging Kinderopvang en de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (Boink) noemen de prijs ‘pittig’, maar zien geen problemen. ,,Het is zoals het is”, zegt René Loman van Branchevereniging Kinderopvang. ,,Uiteindelijk gaat het om veilig vervoer van kinderen. We onderschrijven daarom deze investeringen. Het is aan iedere organisatie zelf om te bepalen of ze hiertoe bereid zijn. Maar alternatieven, zoals busjes, kosten ook geld.”

Het komende half jaar gaat Stint Urban Mobility de bolderkarren aanpassen. Daarvoor verlaat het bedrijf de huidige fabriek in Putten en verhuist naar een groter pand in Nijkerk. Over zes weken hoopt Renzen te verhuizen.

Voor de Stint-bouwer komt nu aan maanden van onzekerheid een einde. Renzen vroeg zelfs faillissement aan voor zijn bedrijf, maar trok dat later weer in. ,,Wat er in Oss is gebeurd, het overlijden van vier kinderen, dat komt helaas nooit meer goed. Die pijn zal altijd blijven. Ook voor ons zal het nooit meer zijn zoals het was. Dat we als bedrijf nu weer uit het dal kruipen stemt me dankbaar. Vooral het vertrouwen dat in ons gesteld wordt doet me goed.”

Overigens claimen ook andere bedrijven de Stint te kunnen ombouwen naar de nieuwe eisen.

  1. Grote brand bij afvalverwerker in Hengelo, rook naar binnenstad

    Grote brand bij afvalver­wer­ker in Hengelo, rook naar binnenstad

    Op het terrein van afvalverwerker Twence in Hengelo vecht de brandweer met man en macht tegen een brand in een composteringshal van het bedrijf. Het gaat om een brand in een pand van 10.000 vierkante meter dat volledig in vlammen staat, zo meldt de brandweer. Er komt veel rook vrij bij de brand en die trekt in de richting van de binnenstad van Hengelo. Inwoners van Hengelo krijgen nadrukkelijk het advies om ramen en deuren te sluiten.