Volledig scherm
Eneco gaat alle telefonische gesprekken opnemen. © Thinkstock

Eneco wil minder gesjoemel: ‘Verkoopgesprekken voortaan helemaal opnemen’

Energiemaatschappij Eneco neemt voortaan alle telefonische verkoopgesprekken in zijn geheel op, om gesjoemel beter op te kunnen sporen. Commercieel directeur Hans Peters erkent dat binnen de energieverkoop serieuze kwaliteitsproblemen zijn en wil die samen met andere energiebedrijven aanpakken.

Eneco zegt dat het kwaliteitsniveau van de energieverkoop ‘drastisch omhoog moet’ en wil snel met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in gesprek over maatregelen om misstanden aan te pakken. Opvallend, want eerder zei Eneco-topman Ruud Sondag nog dat verkopers van zijn energiemaatschappij veel minder agressief zijn dan bij concurrenten. Onwaar, blijkt uit voorbeelden die deze krant verzamelde. Ook bij Eneco vindt misleidende telefonische verkoop plaats, daarnaast zijn er opmerkelijke voorbeelden van deur tot deur verkopers die zich letterlijk agressief gedragen.

Gespuugd

Bij een consument die een verkoper niet binnen wilde laten werd op de deur gespuugd, een ander kreeg een verkoper tegenover zich die op de vuist dreigde te gaan. Uit een opname van een telefonisch verkoopgesprek wordt haarfijn duidelijk hoe een verkoper van Eneco de klant met volledig onjuiste informatie probeert over te halen in te stemmen met een contract.

Volledig scherm
Het hoofdkantoor van energieleverancier Eneco. © aNP

Tekst loopt door onder de foto

Die opname zorgt, net als eerdere publicaties over Essent, Nuon en Eneco in deze krant, dat Eneco de controle op de verkoop aanpast. De energiemaatschappij wil alle gesprekken voortaan in zijn geheel opnemen, in plaats van alleen het deel waarin de klant zegt in te stemmen met een contract, zoals gebruikelijk is bij veel energiemaatschappijen. Door de aanpassing wordt pas écht duidelijk waar de consument nu eigenlijk mee instemt.

Actie

De roep om actie van de ACM om misstanden tegen te gaan, wordt ondertussen steeds luider. Eneco pleit ervoor dat de toezichthouder energieleveranciers bij elkaar brengt om misstanden tegen te gaan. Dan kan wellicht onder meer voorkomen worden dat verkopers die wegens misstanden worden weggestuurd bij een andere energiemaatschappij weer aan de slag kunnen.

Consumentenvereniging de Vastelastenbond zegt dat handhaving van de regels door de ACM te kort schiet. De bond pleit voor een vergunningsplicht, die ervoor zorgt dat niet iedereen zo maar aan de slag kan als zzp’er in de energiemarkt. Een verkoper die in de fout gaat heeft dan iets te verliezen, een overstap naar een andere maatschappij wordt onmogelijk gemaakt.

Lees hier het uitgebreide interview met de commercieel directeur van Eneco: Eneco-verkopers bleken minder braaf dan topman dacht (Premium)

Kijk hier naar een klokkenluider die bij Nuon heeft gewerkt over de misstanden bij het nutsbedrijf. Er worden aan de deur geregeld onwaarheden verkocht:

  1. Student Rogier volgde gastles van pedofiel Nelson: ‘UvA had nooit sorry moeten zeggen’

    Student Rogier volgde gastles van pedofiel Nelson: ‘UvA had nooit sorry moeten zeggen’

    De Universiteit van Amsterdam had nooit excuses moeten aanbieden voor het uitnodigen van Nelson Maatman, de pedo-activist die ernstig bedreigd wordt na zijn optreden in het NPO-programma Danny op straat. Dat vindt student Rogier van de Veen. Hij zat in het college dat Maatman vorige week toesprak. ,,Als de universiteit gaat dansen naar de pijpen van de populaire mening, verliest zij haar kritische karakter.’’