Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Shutterstock

Engelse taallessen rukken op bij kinderdagverblijven

De Engelse taal rukt op bij kinderdagverblijven. Al op zeker negentig locaties leren peuters de eerste woordjes. De Universiteit van Amsterdam onderzoekt wat de ‘taallessen’ de kinderen opleveren.

Kinderopvangorganisaties ontvangen meer verzoeken van ouders om de kinderen al jong een tweede taal bij te brengen en proberen de peuters voor te bereiden op de basisschool.

Het gaat niet meer alleen om kinderdagverblijven die veel kinderen van expats krijgen. Ook op reguliere groepen komt meer interesse in het aanbieden van met name Engels. Vooral in kindcentra, waar opvang en basisschool onder één dak zijn, groeit de aandacht.

,,Ouders hebben vaker een internationale oriëntatie. Dus met de toename van het aantal tweetalige basisscholen zie je ook meer belangstelling voor Engels in de kinderopvang,’’ constateert Karel Philipsen, directeur van Early Bird, dat Engelstalige programma’s maakt voor kinderdagverblijven. 

Quote

Jonge kinderen pikken heel makkelijk een andere taal op, maar de meningen lopen uiteen over wanneer je daarmee moet beginnen

Folkert Kuiken, Universiteit van Amsterdam

Makkelijk oppikken

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) laat op 17 locaties onderzoeken welke gevolgen het aanleren van een tweede taal hebben voor de ontwikkeling van jonge kinderen. ,,Jonge kinderen pikken heel makkelijk een andere taal op, maar de meningen lopen uiteen over wanneer je daarmee moet beginnen,’’ verklaart onderzoeksleider Folkert Kuiken van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Vier jaar lang volgen de onderzoekers hoe kinderen de Engelse taal (en op één kinderdagverblijf de Franse taal) aanleren en welke invloed dat heeft op hun Nederlandse niveau. ,,Aan het einde van de rit hopen we iets te kunnen zeggen over hoeveel tijd per dag kinderdagverblijven het beste met een tweede taal bezig kunnen zijn en bij welke kinderen de effecten het grootst zijn,’’ aldus Kuiken.

Ten koste van Nederlands?

Critici vrezen dat het aanleren van een vreemde taal ten koste gaat van het Nederlands. Het experiment moet dat uitsluiten. Volgens Sharon Unsworth, onderzoeker meertaligheid aan de Radboud Universiteit, is die zorg onterecht. ,,Je ziet juist dat kinderen die meer talen spreken soms meer taalgevoel hebben. Misschien dat de ontwikkeling van de eerste taal iets langzamer gaat, maar uiteindelijk komen kinderen op hetzelfde niveau.’’ 

Ouders moeten niet verwachten dat hun kinderen ineens vloeiend Engels spreken, stelt ze. ,, Ze zijn inderdaad sponzen en leren met gemak een tweede taal, maar daarvoor moeten ze die taal genoeg horen,’’ verklaart Unsworth. De peutergroepen die Engels aanbieden, werken volledig tweetalig of doen dagelijks zo’n twintig minuten Engelstalige activiteiten.

Bekijk hier hoe kinderen op IKC De Eglantier Engelse les krijgen met handpop Benny: