Volledig scherm
PREMIUM
Pieter Zwart, directeur en oprichter Coolblue © Jacqueline de Haas

‘Ik ben een gewone Rotterdammert’

Coolblue-baasDe omzet van zijn bedrijf doorbreekt dit jaar de grens van een miljard euro. Maar de jonge Coolblue-baas Pieter Zwart zegt: ‘Bij mijn ambitie hoort geen getal.’

Elke dag rinkelt de wekker - of liever, zoemt de telefoon - klokslag 7.15 uur. Dan hijst Coolblue-baas Pieter Zwart (39) zich in trainingsoutfit. Een kwartier later opent hij de voordeur van zijn penthouse in Rotterdam voor twee, steeds wisselende, collega’s. Om samen een potje te zweten.

,,Ik houd van structuur. Regelmaat geeft mij rust en houvast. Bovendien vind ik sport een goede manier om elkaar beter te leren kennen. En vriendschap is een van de kernwaarden van ons bedrijf. Ik heb de luxe van een gym aan huis. Daarin gaan we samen rennen, liften, springen; kortom alle dingen die je doet in een sportschool. Vervolgens maak ik voor ons een smoothie, spring onder de douche en is het hophop naar kantoor.’’

Dat huist op de bovenste etages van een zakenkolos pal tegenover Rotterdam CS. Blikvangers: aparte vergaderruimtes geïnspireerd op het gorillaverblijf van Bokito, de ballenbak van IKEA en een Feyenoord-tribune. In de hagelwitte hal leven vier medewerkers - allemaal in skinny jeans, sneakers en hip shirt - zich uit achter een pingpongtafel. Boven hun hoofden een monitor met daarop de actuele vertrektijden van de treinen vanuit 010. Maar het scherm laat niet alleen zien dat de Intercity Direct naar Amsterdam vier minuten is vertraagd, het vertelt ook hoeveel bestellingen er gisteren geplaatst zijn (17.744) en vandaag (9.505). Verder is er plaats voor het record: 30.299 orders, op 19 december 2016.