Volledig scherm
Treinreizigers van Amsterdam naar Brussel kunnen een stuk sneller reizen. De intercity op dat traject gaat een andere route rijden, over een stuk spoor van de HSL via station Breda, en daardoor is de reis een half uur korter. © ANP

Enorme investering in spoor om Amsterdam bereikbaar te houden

Het spoor en de stations in en rond Amsterdam worden de komende jaren voor twee miljard euro verbouwd. De enorme investeringen zijn nodig omdat de regio anders hopeloos vastloopt en de leefbaarheid van de stad in het geding komt.

Quote

Je wil voorkomen dat al die mensen in hun auto stappen

Pier Eringa

Dat zegt ProRail-directeur Pier Eringa vandaag naar aanleiding van de presentatie van het jaarverslag van de organisatie. Hij wijst daarbij op de forse groei van de stad. ,,Zonder die investeringen dreigen Amsterdam en de omgeving onbereikbaar te worden.''

Het aantal treinreizigers zit al jaren fors in de lift en de prognoses laten zien dat de komende jaren het treingebruik in en rond Amsterdam nieuwe records zal breken. 
Amsterdam Centraal telt nu 185.000 reizigers per dag en groeit naar 275.000 in 2030. Zuid lijkt bijna te exploderen met een groei van 80.000 reizigers nu naar 250.000 in 2028. Sloterdijk (nu nog 50.000) stijgt naar 110.000 mensen per dag.

Volgens Eringa moet de spoorbeheerder zich voorbereiden op die groei. ,,Kijk alleen al naar de kleine stad die verrijst bij Sloterdijk, daar worden 40.000 woningen gepland. Je wil voorkomen dat al die mensen in hun auto stappen, want op de wegen loopt het in de spits nu vaak al hopeloos vast. Voor de leefbaarheid is dat onontbeerlijk.''

Van zeer groot belang

Eringa noemt de Amsterdamse regio van zeer groot belang. ,,Van de vijf trajecten waarop we elke tien minuten een trein willen laten rijden, komen er vier uit Amsterdam. Het landelijke gemiddelde gaat uit van 35 procent reizigersgroei, maar Amsterdam zit op 45 procent. Amsterdam CS is niet berekend op zoveel groei, dus proberen we ze te spreiden over stations in de regio.'' Veel reizigers vanaf Schiphol zullen bijvoorbeeld gaan reizen naar Zuid, waar zij overstappen op de Noord/Zuidlijn.

Het spoor zelf krijgt om die reden een forse facelift. Het duidelijkst wordt dat de komende jaren zichtbaar op het spoor bij de Dijksgracht, aan de oostelijke zijde van het station, waar een ongelijkvloerse kruising komt. Kruisende treinen gaan hier op het talud de lucht in zodat zij niet meer op elkaar hoeven te wachten.

Stations zelf in en om de stad zullen ingrijpend worden aangepakt, waarbij aan- en afvoer van reizigers centraal staat. Er komen extra roltrappen en extra liften op Centraal, Zuid, Amstel en Sloterdijk.

Omliggende gemeenten

De bouwwoede van ProRail beperkt zich niet tot Amsterdam: omliggende gemeenten hebben ook te maken met forse groei en de stations van Diemen, Weesp, Almere, Naarden, Bussum en Zaandam gaan op de schop.

Eringa: ,,Van en naar die stations reizen straks nog meer mensen die werken in de stad. Behalve dat we de stations aanpassen, maken we tunnels zodat trein en auto elkaar niet in de weg zitten en zorgen we dat er meer treinen over het spoor kunnen rijden.''

Wat te doen met 2 miljard?

- Verdriedubbeling station Zuid gaat 200 miljoen kosten.

- Aantal goederentreinen op CS stijgt van 30 naar 48 per dag.

- Nieuwe fietsenstallingen op Amstel en Sloterdijk kosten 30 miljoen.

- Uitbreiding aantal trappen station Schiphol: 40 miljoen.

- Op de vijf grote stations groeit het reizigersaantal per dag van 440.000 naar 900.000.