Essent stopt met wervingsbureau telefoonverkopers na tweede gelekte voicemail

Essent heeft per direct de samenwerking verbroken met een wervingsbureau van telefoonverkopers, nadat opnieuw een voicemail is opgedoken waarin medewerkers te horen zijn die schelden en afgeven op klanten.  

Quote

Wij betreuren beide voorvallen ten zeerste en bieden onze excuses aan

Woordvoerder Essent

De energiemaatschappij kwam gisteren al ernstig in verlegenheid toen deze site een voicemailbericht publiceerde waarin verkopers in weinig verbloemende taal laten weten wat ze écht van de potentiële klanten vinden. Terwijl ze dachten dat de verbinding al was verbroken, werd vastgelegd hoe ze grof schelden en zeggen dat klanten ‘keihard geplukt’ moeten worden. ,,Die mensen zijn allemaal kankerlijers. En daarom moet je ze verneuken, er geld uithalen’’, is te horen. En: ,,Zij verdienen dat geld niet, ze hebben geen recht op dat geld. Jij hebt wel recht op dat geld.’’ Je hoeft het alleen maar van ze af te pakken. ,,Simpel.’’

Essent zei ‘geschokt’ te zijn en heeft ‘afscheid genomen’ van de verkopers in kwestie, die het bedrijf wist te achterhalen. Maar vandaag dook er opnieuw een voicemail op, die gepubliceerd werd door GeenStijl, waarin verkopers opnieuw schelden en toegeven er dat er niet altijd ‘eerlijk’ verkocht wordt. ,,Ik had net anderhalf uur lang zo’n kutgesprek, met alleen maar van die hoppers’’, zegt een van de verkopers. Even later hoor je een man zeggen dat hij niet alles ‘eerlijk gedaan’ heeft. 

Onderzoek

De druppel voor Essent. ,,Wij betreuren beide voorvallen ten zeerste en bieden onze excuses aan aan de ontvangers van deze voicemails’’, laat een woordvoerder weten. ,,Onze klanten zijn de basis van ons bedrijf en elke potentiële klant moet op elk moment eerlijk en met respect worden behandeld. Daarom gaan we deze signalen serieus onderzoeken.’’

Lopende het onderzoek wordt de samenwerking met het wervingsbedrijf achter de verkopers gestopt. ,,Voor Essent staat een ding vast: de praktijk die uit de voicemails blijkt, staat lijnrecht tegenover waar wij voor staan. Daarom nemen we verregaande maatregelen om herhaling te voorkomen.’’ Het bedrijf opent binnenkort een meldpunt waar klanten met vergelijkbare ervaringen terecht kunnen. 

Volledig scherm
© Thinkstock