De Lelylijn van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen.
Volledig scherm
De Lelylijn van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. © Foto Freddy Schinkel

Europa trekt portemonnee voor spoorlijn tussen Lelystad en Groningen

Er is Europees geld in aantocht voor de aanleg van de Lelylijn. De spoorlijn die de Randstad en het noorden van het land met elkaar moet verbinden wordt opgenomen in het zogeheten Trans-Europees Transport Netwerk, en dat brengt verschillende voordelen met zich mee.

75 reacties

  • Jules Vismale

    2 maanden geleden
    Eigenlijk is het nogal opvallend dat ze juist in Friesland en Groningen een zeer zwaar verouderd spoorwegennet hebben dat nog uit de 19de eeuw lijkt te dateren! Slechts de helft daarvan werd verdubbelt en verder niet geëlektrificeerd omdat ze in het hoge noorden geen uitgestrekte bossen of pretparken hebben en maar twee dierentuinen die ver afgelegen liggen. Ze hadden net zo goed Emmen en Groningen weer met elkaar kunnen verbinden en de stations daar worden van binnen helemaal verknald!
  • J. Schottelndreier

    2 maanden geleden
    @deKroon "NL nettobetaler" ja maar dat is een investering in de vele winsten die dat oplevert. Die neem jij niet mee in wat we direct aan de EU betalen minus wat die direct aan ons betaalt (aan onze boeren bijv.) Het bedrijfsleven en onze handel profiteert enorm van het deel uitmaken van de EU. Nog los van de nodige samenwerking op gebied van veiligheid, milieu etc.
  • Dirk Zaal

    2 maanden geleden
    denk eens aan een mono rail en trek eerst die a15eens door met een tunnel de op hang beugels zitten er aan met de bouw van de Betuwe lijn dit ontlast. Arnhem en Nijmegen. een brug.geeft meer lawaai wat gedragen wordt over het. water. reken tol geld zodat iedereen er aan mee .betaald. al vaker gezegd. schaft wegen belasting af. doe dat in de brand stof kwartje kok er af klaar zo betalen ook de buitenlanders mee die rijden. u gratis over onze wegen veelrijden betalen zo meer
  • K Samson

    2 maanden geleden
    Jammer dat hier weer een lijn wordt gebouwd met behulp van achterhaalde technologie. Dit verkeer hoort gewoon ondergronds te gebeuren.
  • laura bungener

    2 maanden geleden
    Ronald Markant: "Miljarden om een paar minuten te besparen"? Het gaat om een tijdswinst van een half uur (conservatieve variant) tot een uur. Dat is wel wat meer dan "een paar minuten tijdswinst". Daarnaast zijn er grote bijkomende voordelen. Zoals een alternatief voor de kwetsbare 'flessenhals' tussen Zwolle en Meppel, waar nu al het treinverkeer richting Groningen en Friesland langs moet. Wat nu al sterk belemmerend werkt bij de uitbreidingsmogelijkheden van het aantal treinen.