Even een dagje geen merkkleding dragen op school

VideoGeen trui van G-star, geen polo van Tommy Hilfiger, geen tas van Michael Kors en geen schoenen van Adidas. Sanne Bakker riep medeleerlingen in Oud-Beijerland op een dag geen merkkleding naar school te dragen.

Volledig scherm
© Qphoto

Sanne Bakker (16), Oud-Beijerland
Voor een kunstproject op haar school wilde Sanne Bakker de proef op de som nemen. Groeit je zelfvertrouwen met merkkleding of maakt een blinkend logo op je borst nauwelijks verschil? Ze riep de leerlingen van haar school, CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland, op een dag geen merkkleding te dragen. Het experiment is geslaagd, vindt ze. ,,De een deed mee omdat die de actie goed vond, de ander deed het onbewust. Het was leuk de verschillende mensen te horen.‘’

Van de ruim duizend leerlingen trokken er tientallen gisterochtend bewust geen merkkleding uit de kast. Bakker: ,,Ik hoop vooral dat hen na vandaag bij blijft dat je geen merkkleding moet dragen om erbij te horen.‘’

Zelf heeft ze geen enkel peperduur kledingstuk in haar kast hangen. ,,Alleen een paar schoenen van Adidas, maar die heb ik gekregen van iemand die ze niet meer wilde hebben. Ik koop kleren die lekker zitten en die ik mooi vind. Vaak zijn dat niet de kledingstukken waar een groot logo op staat.‘’

Het valt haar op dat vooral sneakers onder jongeren belangrijk zijn. ,,Misschien niet eens omdat dat goed is voor hun zelfvertrouwen. Goede schoenen die niet van Nike of Adidas zijn, die zijn moeilijk te vinden. Mijn schoenen zijn van Mango en hebben denk ik 30 euro gekost. Het kan dus wel.''

Daisy Kleinendorst (17), Oud-Beijerland
,,Het enige dat echt moeilijk is om merkloos te vinden, zijn schoenen. Buiten deze, die wel heel duur zijn maar waarop het logo niet zichtbaar is, heb ik eigenlijk geen schoenen zonder merk. In mijn kast staan ook sneakers van Adidas en Nike. Voor broeken, shirtjes en blousejes is het gemakkelijker en kan je naar de Zara, H&M of in dit geval de C&A. Het moet lekker zitten, daar gaat het mij eigenlijk vooral om.’' Dat veel medescholieren de moeite hebben genomen hun merkkleding in de kast te laten, vindt ze goed. ,,Zo’n dag mogen ze vaker doen. Nu word je gedwongen na te denken over je kleding. Het is weer eens iets anders.’’

Volledig scherm
Leerlingen Willem van Oranje op merkloze dinsdag. © Qphoto

Carolina Corijn (18)
Carolina Corijn winkelt regelmatig in Rotterdam. Daar loopt ze van de ene winkel naar de andere. Het liefst zoekt ze de kleinere boetiekjes op, waar niet per definitie merkkleren in het rek hangen. ,,En het is ook goedkoper’', zegt ze. ,,Deze broek heb ik voor een tientje gekocht en dit shirt kostte maar 8 euro.’’

Door de Merkloze Dag op haar school komen veel jongeren uit hun comfort zone, zegt ze. ,,Zeker voor jongens is het heel belangrijk. Dat zie je gewoon, want het merk moet altijd duidelijk zichtbaar zijn. Door zo’n dag worden ze zich er misschien van bewust dat het nergens op slaat en dat je er ook zonder merkkleren goed uit kan zien.’’

Volledig scherm
Leerlingen Willem van Oranje op merkloze dinsdag. © Qphoto

Damian Slobbe (16), Oud-Beijerland
Zeg je merkkleding op CSG Willem van Oranje, dan zeg je Damian Slobbe. Die gaat normaal zelden zonder bekend embleem op zijn jas, broek of schoenen de deur uit. ,,Maar voor Sanne heb ik een uitzondering gemaakt’', zegt hij. Toch kon hij het niet laten iets van waarde om zijn schouders te hangen. ,,Dit colbert was inderdaad wel duur... Maar een merk staat er niet op.’'

Zijn kledingkast vol merken is geen bewuste keuze, zegt hij. Ook zijn zelfvertrouwen groeit niet door een polospeler op zijn hemd. ,,Dat heb ik altijd al. Ik vind het eigenlijk gewoon heel mooi. Maar zoals je ziet, lukt het me ook om het een dag zonder te doen.’'

Lachend: ,,Maar morgen trek ik weer iets anders aan, hoor.’’

Volledig scherm
Leerlingen Willem van Oranje op merkloze dinsdag. © Qphoto
Quote

Opvoeden is ook je kind het besef meegeven dat je geld maar één keer kan uitgeven

Krista Okma , Pedagoog

‘Geef je kind kleedgeld’
Pedagoog Krista Okma legt uit hoe ouders ermee kunnen omgaan als een kind merkkleding wil. ,,Niet alle ouders kunnen zich merkkleding veroorloven, maar ook zij die het wel kunnen, moeten het niet altijd willen. Opvoeden is ook je kind het besef meegeven dat je geld maar één keer kan uitgeven; dat je 100 euro kan uitgeven aan één merkjeans of aan drie gewone broeken. Discussie over merkkleding is een goede aanleiding om het met pubers over de waarde van geld te hebben.’’

Tieners hun eigen kleedgeld geven, vindt Okma een prima idee. ,,Daarmee leren ze een vast budget beheren. Als je bang bent dat het misgaat, is er een tussenoplossing: zelf essentiële kleding als een winterjas kopen, en je kind de rest laten aanschaffen. De puberteit is een zoektocht naar identiteit en kleding líjkt daarbij zelfvertrouwen te geven. Maar uiteindelijk moet een kind daarvoor putten uit zijn eigen kracht, eigen talenten en vaardigheden.’’