Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Examenscholieren moeten door systeemfout langer wachten op einduitslag

updateAls gevolg van een technische storing bij administratiesysteem Somtoday moesten vele duizenden leerlingen vandaag langer wachten op de uitslag van hun eindexamen. Voor het eerst zouden de cijfers automatisch worden ingevoerd in plaats van door de scholen zelf, maar als gevolg van een fout duurde dit langer dan verwacht. In de middag was het probleem verholpen.

Somtoday is een leerlingvolgsysteem dat de definitieve cijfers van de eindexamens automatisch invoert. 190 scholen in Nederland werken met dit systeem. Op Twitter laat Somtoday inmiddels weten dat het probleem is opgelost en dat medewerkers nu druk bezig zijn om alle scholen te bellen.  Bij een eerste test met het systeem ging alles goed, maar vandaag dus toch helaas niet, zo verklaart een woordvoerder. De fout zorgde volgens het bedrijf voor een vertraging van twee uur bij de meeste middelbare scholen.

Het probleem zit ’m in de n-term, de correctie die landelijk per vak wordt doorgevoerd in het eindcijfer naar gelang de moeilijkheidsgraad van het eindexamen. De n-term is standaard ingesteld op ‘1’, terwijl die in werkelijkheid per vak varieert. ,,Daardoor zijn we nu iets langer aan het rekenen. We willen natuurlijk gegarandeerd zeker weten dat de eindcijfers kloppen”, aldus bovenbouw-afdelingsleider Jos Bruning van het Stedelijk Gym in Nijmegen.

Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) bevestigt de storing. ,,Volgens onze informatie is er vanmorgen een storing geweest met Somtoday, en is die nu opgelost’', zegt woordvoerder Willemijn Leene. ,,Scholen worden nu alsnog gebeld. We hopen dat de extra wachttijd voor de meeste leerlingen beperkt blijft. Maar het is natuurlijk erg vervelend voor de scholen én de leerlingen die op uitslagen wachten.’’

Diverse scholen geven aan zeker twee uur vertraging te hebben opgelopen. In plaats van om 12.00 uur de gezakten te bellen, wordt er rond 14.00 uur pas gebeld. Pas na 14.30 uur werden vervolgens de geslaagden gebeld. Dat leverde veel nagelbijtende scholieren op.

Spanning

Op sociale media klaagden leerlingen over de vertraging. ‘Ik verwacht een vergoeding voor de hartklachten’, schrijft Fleur van Kleef (16), leerling op het Lyceum Oudehoven in Gorinchem. ,,Ik zou normaal tussen 12.00 en 14.00 gebeld worden, wat de uitslag ook mag zijn. Door de storing werd de tijd uitgesteld naar ‘vanaf 14.00' en dat kregen we te horen om 11.30 uur’’, licht ze toe. Nu het probleem is opgelost, kan ze ieder moment gebeld worden, waardoor de spanning flink is toegenomen. ,,Ik denk wel dat het goed komt en anders is een herkansing ook geen extreme ramp.’’ - Om iets over half twee kwam eindelijk het verlossende telefoontje: geslaagd!

Klazien Wijma (18, vwo op het Lauwers College in Buitenpost) zou tussen 13.30 en 14.30 uur gebeld worden, maar vreest dat de uitslag langer op zich laat wachten. ,,We krijgen om 14.00 weer een nieuwe update van school. Ik ben nog niet enorm zenuwachtig, maar ik denk dat het straks wel erger gaat worden als ik nog langer moet wachten en niet weet wanneer het wordt opgelost.’’ 

Een van de belangrijkste dagen

Rector Jeroen Werleman van de Ring van Putten in Spijkenisse bracht zijn eindexamenleerlingen per sms op de hoogte. Hij noemt de fout ‘pijnlijk’. ,,Dit is een van de belangrijkste dagen van het jaar waar leerlingen reikhalzend naar uitkijken. Dan is het erg vervelend als het misgaat.’’

Toch had de rector er alle vertrouwen in dat hij snel zijn leerlingen kan bellen. ,,Het komt goed. Iedereen weet straks of hij of zij geslaagd is.’’ 

Volgens Werleman was begin deze middag uiteindelijk alles ‘weer in kannen en kruiken'. ,,We hebben de leerlingen toch nog op tijd kunnen informeren, wat later maar nog wel op tijd", zegt hij. Volgens Werleman heeft de school alle uitslagen nu nog met de hand nagekeken, maar was rond ‘een uur of 1’ iedereen gebeld. Hij is blij dat de school hun leerlingen uiteindelijk alleen maar iets later heeft kunnen berichten. ,,Sommige scholen trekken hier altijd de hele dag voor uit.”

Somtoday is samen met met Magister voor scholen het grootste administratiesysteem van Nederland. De woordvoerder van Somtoday: ,,Magister bedient 65 procent, wij 35 procent.”

Volledig scherm
De leerlingen kregen bericht dat ze later worden gebeld. © Privefoto

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!