Volledig scherm
Leraren zijn verdeeld over het feit of scholen per dag twee keer een extra halfuur beweging moeten aanbieden aan leerlingen. © Fotomontage ADN Beeldredactie

Extra bewegen op school: de ene school vindt het niks, de andere doet het al

Voor / tegenLeerlingen moeten dagelijks twee keer een halfuur extra gaan bewegen op school, adviseerden drie belangrijke adviesorganen vandaag aan premier Mark Rutte. Niet iedereen is enthousiast. ,,Het is het zoveelste dat op het bordje van de scholen terecht komt’’, aldus Lex van Drongelen, rector van het Pax Christi College te Druten (Land van Maas en Waal). Het Stanislascollege in Rijswijk daarentegen doet het al. 

Volledig scherm
Rector Lex van Drongelen, Pax Christi College. © Sylvia Sanders en Maerten Prins via Pax Christi College

TEGEN: Rector Lex van Drongelen, Pax Christi College

Zoveelste maatschappelijk probleem dat door scholen moet worden opgelost’
,,Het is de zoveelste keer dat een bepaalde groep in Nederland denkt dat een maatschappelijk probleem door scholen moet worden opgelost’’, verzucht rector Van Drongelen van het Pax Christi College te Druten. Ook het direct verplicht stellen is volgens de rector verwerpelijk. ,,Komt de inspectie dan kijken hoeveel we op een neer springen op een dag? Ik heb een kleine allergie ontwikkeld voor dit soort geluiden.’’

Van Drongelen benadrukt dat het bewegen op zichzelf geen verkeerd idee is en dat in het land van Maas en Waal veel gedaan wordt aan actief leven. Op zijn school zijn er ook al leraren die spontaan en uit eigen initiatief de lessen opleuken met beweging. Zo heeft de school een docent die tijdens wiskunde door middel van het spel darten de kinderen uit het hoofd de punten op laat tellen. ,,Maar je kunt het moeilijk alle leraren gaan verplichten, want niet ieder vak leent zich hiervoor en ook niet iedere vakdocent heeft hier zin in’’, zegt hij. 

Volgens de rector is de sfeer op een middelbare school heel anders dan de basisschool. ,,Want dit zijn kinderen op weg naar volwassenheid en die zijn anders dan kinderen tussen de 8 en 10 jaar oud. Als we gaan voorstellen om een bal over te gooien in de les, zullen veel leerlingen denken ‘doe dat lekker in je eigen tijd’.’’ Volgens hem is hetzelfde schoolsysteem voor kinderen tussen de 4 en 18 jaar ‘een beetje simpel gedacht’.

Zeulen
Bovendien vindt de rector van de school met zo'n 2.000 leerlingen dat het lesrooster van middelbare scholieren niet te vergelijken is met dat van bijvoorbeeld een basisschool. ,,Hier lopen leerlingen iedere 50 minuten met een loodzware boekentas van de ene naar de andere kant van het gebouw en soms moeten ze die tas ook nog drie trappen op zeulen’’, legt hij uit. ,,Beweging zit hier al veel meer in het dagelijks leven, dan bijvoorbeeld een basisschool.’’

Waar de verantwoordelijkheid voor meer bewegen ligt, is volgens Van Drongelen niet simpel. ,,Iedere school moet zelf beslissen in hoeverre zij verantwoordelijk is. Daarbij moet per school gekeken worden wat voor leerlingen het zijn, wat ouders vinden en ook bijvoorbeeld wat de streekgebonden gewoontes zijn’’, legt hij uit. ,,Soms wordt wat je op school doet, thuis afgebroken en andersom. Wat van ons als school verwacht mag worden door leerlingen en ouders, bepaal je samen.’’

Volledig scherm
Trees de Vos, teamleider Stanislascollege Rijswijk © Eigen foto

VOOR: Trees de Vos, teamleider Stanislascollege Rijswijk

‘Leerstof slijt beter in de hersenen bij de combinatie met beweging’
Het Stanislascollege in Rijswijk is een van de scholen in Nederland waar meer bewegen wel in het gehele schoolsysteem is doorgevoerd.  ,,Onze school heeft er in 2015 heel bewust voor gekozen om meer beweging in het lesrooster in te passen’’, vertelt teamleider Trees de Vos. Op de school krijgen leerlingen in de eerste twee jaar van het vmbo en basis kader mavo iedere morgen eerst een uur gymnastiek. Ook wordt hier twee keer per week een beweegles gegeven in combinatie met Nederlands, Engels en rekenen.

,,Ons werd gevraagd om meer tegen obesitas te gaan doen en ook de conditie van de leerlingen te verbeteren’’, aldus De Vos. ,,We hebben toen besloten om het bewegen met het leren te gaan combineren, want uit meerdere onderzoeken blijkt dat de concentratie verbetert en dat leerstof beter in de hersenen slijt bij herhaling in combinatie met beweging.’’

Roosters
Volgens De Vos is een dergelijk lessysteem zeker voor meer scholen haalbaar, maar is de verplichtstelling bij de scholen gecompliceerd. ,,De controleerbaarheid door de inspectie is niet lastig, want de beweeguren staan gewoon in het rooster’’, legt ze uit. ,,Maar de ene school richt zich meer op kunst of bijvoorbeeld op leren op de laptop, maar het verplicht toevoegen van sport in het rooster kan roostertechnisch niet altijd.’’

Het toevoegen van meer beweging in het rooster is gelukt door van ieder lesuur van 50 minuten, vijf minuten af te halen en deze tijd in beweging te stoppen. ,,Door de lessen compacter te maken is het uur gym in de ochtend mogelijk gemaakt, maar deze aanpassing vraagt van de organisatie heel veel’’, beaamt ze. ,,Ik kan mij voorstellen dat dit niet bij iedere school haalbaar is, omdat je bijna lessen moet gaan inleveren voor sport om dit haalbaar te maken.’’ De Vos benadrukt dat ook zeker een rol voor de ouders is weggelegd: ,,Ouders moeten ook bijdragen en zorgen dat een kind een sport doet op bijvoorbeeld een vereniging.’’

Poll

Moet er op school meer bewogen worden?

  • Ja: scholen moeten hierin het voortouw nemen (27%)
  • Nee: school is om te leren, laat ouders zelf zorgen dat hun kinderen meer bewegen (73%)
1989 stemmen