Volledig scherm
Een overvolle trein op Utrecht CS. © ANP

Extra korting helpt tegen volle spitstreinen

Korting geven aan treinreizigers die de hyperspits mijden is volgens de Nederlandse Spoorwegen een effectieve maatregel tegen overvolle treinen. Dat blijkt volgens de vervoerder uit een proef met ruim 22.000 treinreizigers

Zij kregen drie maanden lang korting op het treinkaartje als ze niet tussen 7.30 uur en 8.30 uur in de ochtend de trein zouden nemen. Tijdens de test daalde het aantal reizigers dat tijdens het drukste deel van de ochtendspits incheckte met 5,5 procent. 

Dankzij de korting, kozen forensen voor een minder druk moment, waardoor zij meer ruimte creëerden in de volste treinen. Op het grootste piekmoment in de ochtend - rond 8.00 uur - daalde het aantal incheckers zelfs met 10 procent. Dat maakt volgens de NS in veel treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen.

'Enige manier'

Quote

Als we nu niets doen, lopen we muurvast, op de weg, in de stad en in het openbaar vervoer

NS-topman Roger van Boxtel

NS-topman Roger van Boxtel wil de proef doorzetten. Hij wil de treinkaartjes rondom de spits goedkoper te maken. ,,Betere spreiding is de enige manier om uitpuilende treinen in de ochtendspits terug te dringen en meer automobilisten naar het ov te lokken", zegt hij in De Telegraaf.

Het geld voor die korting heeft de NS volgens Van Boxtel echter niet. ,,Ik wil het treinkaartje graag goedkoper maken. Extra korting in de randen van de spits kost ons jaarlijks 35 miljoen euro."

Voor die goedkopere treinkaartjes heeft de NS-baas het kabinet gevraagd dat bedrag op te nemen in het budget om de klimaatdoelen te halen. ,,We willen dat forensen zoveel mogelijk de trein kiezen om files en vervuiling tegen te gaan. Dan moet het ov een betaalbaar, snel en comfortabel alternatief zijn", zegt Van Boxtel, die verder aankondigt dat hij tot 2020 aanblijft bij de NS.

Van Boxtel zegt zich zorgen te maken over het gebrek aan urgentie bij de politiek om Nederland bereikbaar te houden. ,,Als we nu niets doen, lopen we muurvast, op de weg, in de stad en in het openbaar vervoer."

Spoor uitbreiden

Volledig scherm
NS-topman Roger van Boxtel. © ANP

De NS-topman wil ook het spoor uitbreiden om zo knelpunten op te lossen. ,,Ik pleit voor meer knooppunten, want de verstedelijking gaat door." Zo moet station Amsterdam Zuid een tweede centraal station worden en moet ook de bereikbaarheid van Schiphol beter.

Zelf investeert de NS tot 2023 vier miljard in nieuwe treinen en renovatie van materieel. ,,Dat is hard nodig om de verwachte reizigersgroei van 45 procent op te kunnen vangen."

De proef van de NS werd gehouden onder NS-klanten met een Altijd Voordeel-abonnement. Zij konden aan de randen van de spits (tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00) met 40 procent korting reizen. Normaal geldt dat tarief alleen vóór 6.30 uur en na 9.00 uur, maar die tijden zijn voor veel forensen niet bruikbaar.