Volledig scherm
Met een spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft-Zuid zouden er meer treinen moeten kunnen gaan rijden tussen de twee grootste steden in de provincie Zuid-Holland. © ANP

Extra spoor voor meer treinen Den Haag - Rotterdam

Tussen Rijswijk en station Delft-Zuid wordt over een lengte van 5,8 kilometer het aantal treinsporen verdubbeld van twee naar vier. Zo kunnen er straks op de belangrijke verbinding tussen Den Haag en Rotterdam meer treinen rijden.

Quote

Dit is een belangrijk besluit voor de reizigers in Zuid-Hol­land.

Gedeputeerde Ingrid de Bondt

Dat staat in de Milieueffectrapportage (MER) en het ontwerp-tracébesluit (OTB) die de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft vastgesteld en die nu tot 29 januari ter inzage beschikbaar zijn.

Stadsgewest Haaglanden, de stadsregio Rotterdam en de provincie Zuid-Holland laten weten verheugdte zijn over de spoorverdubbeling. Een woordvoerder van de provincie liet vanavond weten dat 'afhankelijk van de voortgang van de procedures en de werkzaamheden' de spoorverdubbeling in 2022 opgeleverd zou moeten kunnen worden.

Het is de bedoeling dat op het traject tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal na de aanpassingen acht intercity's en zes Sprinters per uur, per richting rijden plus een beperkt aantal goederentreinen.

,,Dit is een belangrijk besluit voor de reizigers in Zuid-Holland", aldus gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD). ,,De regionale overheden hebben in het samenwerkingsverband Stedenbaan afgesproken woningen en kantoren rond stations te bouwen èn de bereikbaarheid van stations te verbeteren. In combinatie met de spoorverdubbeling gaat dit leiden tot aantrekkelijker OV en meer reizigers. Met de NS hebben we afgesproken dat er tussen Dordrecht en Leiden, bij voldoende reizigersgroei, zes Sprinters per uur gaan rijden."

Volledig scherm
Op het drukke forensentraject Rotterdam - Den Haag zitten de treinen zeker in de spits propvol. © archieffoto ANP

De tweede tunnelbuis van Spoorzone Delft wordt ingericht en verder heeft het project ook gevolgen voor de infrastructuur in de omgeving. In Rijswijk zal onder meer een onderdoorgang worden aangelegd, bij station Delft Zuid komt  een tunnel voor fietsers en voetgangers ter ontsluiting van het station. De werkzaamheden voor de spoorverdubbeling sluiten aan op de lopende werkzaamheden aan bouw van een spoortunnel bij Delft.