Volledig scherm
Detailhandel vreest dat speciale Ja-Ja-sticker omzet gaat kosten © GFK, NOM, ELMA | AD

Folderbranche strijdt tegen Amsterdams reclameverbod

Nederlandse bedrijven laten per jaar zo'n 11 miljard folders drukken en verspreiden. Dat is te belastend voor het milieu, vindt de Amsterdamse gemeenteraad. Om bomen, drukinkt en transportkilometers te besparen, verbiedt de hoofdstad vanaf volgend jaar de verspreiding van folders huis-aan-huis. Die mogen alleen nog in brievenbussen met een Ja-Ja-sticker worden gestopt.

Volledig scherm
© GFK, NOM, ELMA | AD

De brancheorganisaties van folderverspreiders én die van winkeliers zijn laaiend. Ze vrezen dat het verbod in Amsterdam een precedent schept. De Partij voor de Dieren, die het onderwerp op de agenda zette, lobbyt ook in andere gemeenten voor een folderverbod.Hoe groot kan de impact daarvan zijn, nu er zo veel manieren zijn om klanten naar winkels te lokken?

Dinosaurus

Quote

Folders versprei­den is met hagel schieten.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing Nyenrode

Bovengemiddeld

Nergens in Europa krijgen mensen zo veel reclame op hun deurmat als in Nederland. Vorig jaar waren dat er gemiddeld 36 per week, aldus de Europese brancheorganisatie ELMA (European Letterbox Marketing Association). Dat is liefst drie keer zoveel als het Europese gemiddelde.

De folder is toch een beetje de dinosaurus onder de reclamekanalen. Online zijn consumenten veel gerichter te bereiken, weet iedereen die Zalando.nl wel eens heeft aangeklikt. Weken later duiken de pop-ups nog op Facebook en nieuwssites op.

,,Folders verspreiden is met hagel schieten. Maar vanwege het enorme bereik bezorgt het winkels toch een hoop extra omzet", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing aan Nyenrode. ,,In veel winkels zijn acties verantwoordelijk voor een kwart van de omzet. Folders zijn hét middel om die bij consumenten onder ogen te brengen. Zij hoeven er niet zelf naar op zoek te gaan, zoals op internet. Folders vallen letterlijk bij mensen binnen, heel laagdrempelig."

Meest effectieve middel

Quote

In Amsterdam gaat dat 2.500 bezorgers hun bijbaan kosten

Stephan van den Eijnden, MailDB

Bijna 30 procent van de winkelomzetten zijn direct of indirect aan reclamefolders te danken, stelt de Raad Nederlandse Detailhandel. ,,Daarmee zijn folders het meest effectieve reclamemiddel." De winkeliersorganisaties overwegen samen te spannen met de folderverspreiders, die naar de rechter willen stappen. Want veel Amsterdammers zullen niet de moeite nemen om de Ja-Ja-sticker daadwerkelijk op hun brievenbus te plakken.

Het aantal brievenbussen waar nog wel folders mogen worden bezorgd zal halveren, stelt Stephan van den Eijnden van MailDB, de brancheorganisatie van folderverspreiders en -bezorgers. ,,In Amsterdam gaat dat 2.500 bezorgers hun bijbaan kosten." Alleen al aan de distributie van reclamefolders geven winkeliers jaarlijks meer dan 200 miljoen euro uit. De kosten voor papier, drukwerk, fotografie en bijvoorbeeld reclamebureaus komen daar nog bij.

Onder druk

Quote

De detailhan­del heeft het zwaar

Stephan van den Eijnden, MailDB

Die miljoenenbusiness staat al langer onder druk. De budgetten die winkelketens voor reclamefolders reserveren, nemen de laatste jaren af. ,,De detailhandel heeft het zwaar", verklaart Van den Eijnden. ,,Daarbij verdelen bedrijven hun reclamebudgetten nu over meer mediatypes, zoals online en sociale media. Ook dalen de oplages doordat er steeds geavanceerdere technieken zijn om folders veel gerichter te verspreiden."

Hoogleraar Koelemeijer begrijpt de paniek van de folderbranche en winkeliers wel. ,,De Ja-Ja-sticker is een opt-in-systeem, net als de registratie voor orgaandonaties. Dat zorgt voor minder deelnemers dan in andere landen, waar iedereen automatisch donor is tenzij je je registreert."

Functioneert prima

De Nee-Nee-sticker functioneert prima, stelt MailDB, dat die stickers zelf verspreidt. ,,Huishoudens die niet op folders zitten te wachten, weten dat ze een sticker kunnen plakken. Het percentage huishoudens met sticker stijgt elk jaar met ongeveer 1 procent." Een deel van die mensen bekijkt folders online of via mobiele apps als die van Spotta, het dochterbedrijf van PostNL dat het wekelijkse gesealde folderpakket verspreidt.

Lekker voor zitten

Maar nog altijd zijn er heel veel mensen die op de traditionele stapel drukwerk zitten te wachten, zegt Koelemeijer. ,,Dat zijn ze zo gewend. Ze gaan er lekker voor zitten, met een kopje koffie."

Niet alleen pensionado's met zeeën van tijd ploegen die stapel graag door. Ook jongeren preferen reclamefolders boven digitale nieuwsbrieven, websites en Facebookposts van winkeliers, bleek onlangs uit onderzoek van ABN AMRO. Het populairst zijn de folders van supermarkten, gevolgd door die van doe-het-zelfzaken en woonwinkels.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement