Volledig scherm
Henk Krol. © anp

Fonds onderzoekt wat Henk Krol met 20 mille subsidie deed

Kamerlid Henk Krol (50PLUS) heeft mogelijk het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) om de tuin geleid en ten onrechte subsidie van 19.500 euro gekregen voor een marktonderzoek van de Gay Krant, waar hij hoofdredacteur van was. Wellicht is het lezersonderzoek nooit uitgevoerd, vermoedt operationeel directeur Rick van Dijk van het Stimuleringsfonds.

'We bekijken nu of Krol persoonlijk blaam treft en onrechtmatig handelen te verwijten valt', zegt Van Dijk. 'Daarvoor schakelen we een jurist in om te onderzoeken of het zin heeft om Henk Krol persoonlijk aansprakelijk te stellen. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek doen we aangifte.' NRC Handelsblad maakte vandaag als eerste melding van de kwestie.

Marktonderzoek
Het Stimuleringsfonds verleende Krol in 2010 een subsidie van 39.000 euro om een marktonderzoek van de Gay Krant te bekostigen en keerde in april van dat jaar alvast de helft uit als voorschot. Dit gebeurde nadat Krol een factuur van een onderzoeksbureau had overlegd. Toen Krol in november om de rest vroeg, ging het Stimuleringsfonds daarmee niet akkoord.

'Krol gaf aan dat hij het onderzoek bij een ander bureau had ondergebracht. Dat vonden we niet netjes, al stemden we er wel mee in. We lieten hem gelijktijdig weten dat we eerst de rapportage wilden afwachten', zegt Van Dijk. 'Een jaar later kwam Krol langs met een powerpointpresentatie om de resultaten van het onderzoek toe te lichten. Daarvan heb ik meteen gezegd dat dit onvoldoende was. We hadden een inhoudelijk rapport met de onderzoeksresultaten nodig en natuurlijk de financiële verantwoording. Die hebben we nooit ontvangen tot de uitgeverij van de Gay Krant in maart 2013 failliet ging.'