Gezinsvakantie in duigen door 'persoonsverwisseling' Transavia
Transavia door het stofWat een relaxt vakantieweekje op Menorca had moeten worden, is voor een Alkmaars gezin uitgedraaid op een nachtmerrie. Transavia weigerde Fouad Amrani (29), zijn vriendin (31) en hun kinderen (3 en 4 jaar) te vervoeren omdat de man des huizes op een zwarte lijst staat. ,,Ik ben het slachtoffer van een persoonsverwisseling'', zegt de woedende Alkmaarder. De luchtvaartmaatschappij gaat nu door het stof.
Caspar NaberLaatste update:01-06-18, 07:23
Amrani en zijn vriendin - allebei werkzaam bij de politie - zitten met een enorme kater. ,,Onze vakantie is in rook opgegaan, net als het geld dat we ervoor betaalden. De kinderen zijn ontroostbaar en we hebben heisa op ons werk door deze gigantische blunder van Transavia'', verzucht Amrani.
Vanwege dat laatste zet hij de luchtvaartmaatschappij openlijk te kakken op Facebook. ,,Ik spaar ze inderdaad niet. We zijn nu twee dagen verder maar ik heb nog altijd niks gehoord van Transavia. Die reageert op Facebook met het bericht dat ze in contact staan met ons, maar dat is onzin.''
Incident
Amrani wilde dinsdag op Schiphol met zijn gezin inchecken voor hun vlucht naar het Spaanse eiland Menorca maar kreeg aan de balie te horen: 'U mag niet met de vlucht mee, u moet vertrekken'. Niet begrijpend, vroeg hij waarom. ,,We werden eerst aan het lijntje gehouden. Het baliepersoneel deed geheimzinnig en sprak met de hand voor de mond. 'U weet donders goed waarover het gaat,' beet een van hen mij uiteindelijk toe. Ik zei dat ik geen idee had wat ze bedoelde maar hoe ik ook aandrong, ze wilden geen toelichting geven'', zegt de politieman terugblikkend.
In een poging de zaak zo snel mogelijk op te lossen en zijn vakantie te redden, haalde Amrani de marechaussee erbij. Toen werd duidelijk dat hij op een zwarte lijst stond vanwege een incident op een Transaviavlucht van Marokko naar Amsterdam, vorig jaar.
Amrani: ,,Een man die een rij voor ons zat, gedroeg zich uitermate onbeschoft tegenover het cabinepersoneel. Hij stak een sigaret op in het toilet, werd daarop aangesproken en ging enorm uit z'n plaat. De amokmaker weigerde zijn boardingpass te laten zien maar werd na aankomst op Schiphol overgedragen aan de marechaussee.''
Stewardess
Die laatste vond volgens Amrani in het computersysteem de gegevens terug van de arrestatie van de amokmaker op de bewuste dag. ,,Bij de naam van de arrestant stond niet die van mij maar van iemand anders'', zegt de twintiger met ingehouden woede. Hoe Transavia bij zijn naam terechtkwam, is hem een raadsel maar hij heeft wel een vermoeden.
,,Na het incident aan boord zag ik een van de stewardessen zenuwachtig heen en weer lopen met de passagierslijst. Er zaten twee Marokkanen op de vlucht: de amokmaker en ik. Ze moet zich van rij hebben vergist en onze namen met elkaar hebben verwisseld.''
Er zaten twee Marokkanen op de vlucht: de amokmaker en ik. De stewardess moet zich van rij hebben vergist
Fouad Amrani
Klacht
Eenmaal thuis probeerde Amrani telefonisch duidelijkheid te krijgen over de in zijn ogen grote blunder van Transavia maar dat leverde volgens hem niks op. ,,Ik kreeg te horen dat ik maar een klacht moest indienen, wat ik ook heb gedaan. De afhandeling kan vier tot zes weken in beslag nemen.''
Transavia gaf aanvankelijk aan vanwege de privacyregels geen uitspraken te kunnen doen over individuele zaken maar elke klacht serieus te nemen. ,,In tegenstelling tot wat meneer beweert, is er contact tussen Transavia en hem. Wij hebben inderdaad een lijst met namen van passagiers die de veiligheid en goede orde aan boord hebben verstoord. Wie erop terechtkomt, wordt daarover geïnformeerd'', aldus een woordvoerder.
Met andere woorden: Amrani wist dat hij op een zwarte lijst stond en had eerder aan de bel moeten trekken. De Alkmaarder ontploft bijna als we hem deelgenoot maken van de reactie van de luchtvaartmaatschappij. ,,Ik ben er nooit over gecontacteerd dat mijn naam op de zwarte lijst staat. Niet per post en evenmin schriftelijk via de mail of mondeling per telefoon. Ik heb Transavia dan ook gevraagd hoe ze mij dat bericht gecommuniceerd hebben maar daarop krijg ik geen antwoord. Het is trekken aan een dood paard. Waarom houdt Transavia voet bij stuk?''
Excuses
De luchtvaartmaatschappij heeft inmiddels alsnog contact gezocht met Amrani. ,,Transavia heeft zojuist haar welgemeende excuses aangeboden aan de gedupeerde'', aldus woordvoerder Norbert Cappetti. ,,Er is inderdaad sprake geweest van een persoonsverwisseling als gevolg van een menselijke fout. Dat vinden wij ontzettend vervelend. Daarom zijn we diep door het stof gegaan en is er op directieniveau contact geweest met de gedupeerde''.
De luchtvaartmaatschappij wil het goed maken. ,,Wij hebben een aanbod voor een passende compensatie gedaan en de gedupeerde gevraagd daar ook zelf over na te denken'', aldus Cappetti. ,,Naar aanleiding van dit incident zullen wij de processen nalopen voor de totstandkoming van de lijst met personen die de goede orde en veiligheid aan boord verstoren en, indien nodig, aanpassen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.