Volledig scherm
Hielkje en haar vriend Thomas gaan het liefst op de fiets naar hun werk. © Marco de Swart

'Goedkoop, snel en gezond': De fiets wint terrein

BuurtonderzoekDe fiets is het meest serieuze alternatief voor de auto. Volgens het Grote Buurtonderzoek van het AD verkiezen veruit de meesten in de Rotterdamse regio de tweewieler boven het openbaar vervoer wanneer ze de wagen moeten laten staan. Ondanks het achterblijven van fietsvoorzieningen.

Volledig scherm
© ANP

Zelfs in Rotterdam wint de fiets het van tram, metro en bus. 34 Procent noemt in de voorlopige resultaten de tweewieler als beste optie naast de auto en 32 procent het openbaar vervoer. ,,Logisch,'' vindt Jan Laverman van de Rotterdamse Fietsersbond: ,,De fiets is goedkoop, snel en nog gezond ook.''

In plaatsen met minder ov lopen de percentages nog verder uiteen. Vooral in de forenzengemeenten rond Rotterdam is de fiets populair. In Barendrecht, Schiedam, Spijkenisse, Poortugaal, Krimpen aan den IJssel en de Lansingerland-kernen noemt steeds 36 á 39 procent het ijzeren ros als het alternatief.

Enorme groei
Bijna een derde van de geënquêteerden meldt ook vaker te willen gaan fietsen. De Fietsersbond signaleert al een enorme groei van het fietsverkeer. In de Rotterdamse binnenstad in de afgelopen 8 jaar met 40 procent.

Ondanks de groeiende populariteit krijgt de wielrijder allesbehalve de rode loper uitgerold. Wie van Barendrecht naar hartje Maasstad wil peddelen stuit op allerlei obstakels, somt Laverman op. Buiten de stad hetzelfde verhaal: op sommige plekken mooie paden, maar even verderop moet weer gevreesd worden voor de velgen, constateert Wilco van Erven van de Schiedamse Fietsersbond: ,,Alle energie gaat hier naar de nieuwe Poldervaartroute. Dat wordt mooi, maar het gevolg is dat geen onderhoud wordt gepleegd aan andere fietspaden.''

Achteloze houding
Dat de Blankenburgtunnel tussen Rozenburg en Vlaardingen zonder fietsbuizen wordt aangelegd, is volgens het Vlaardingse GroenLinks-raadslid Kees Borsboom typerend voor de achteloze houding ten opzichte van de fiets: ,,Terwijl die enorm opgang maakt. De elektrische fiets maakt grotere afstanden mogelijk, maar de voorzieningen blijven achter.''

Fietsbuizen bij de Blankenburgtunnel zouden 33 miljoen euro extra kosten. Als de regiogemeenten ze toch willen, moeten zij ze van verkeersminister Schultz van Haegen zelf betalen Erik van Pienbroek (SGP/ChristenUnie), die eerder voor buizen pleitte, is daar somber over: ,,De pont tussen Maassluis en Rozenburg blijft. Wat dat betreft houden fietsers een verbinding.''

In het Grote Buurtonderzoek hebben bijna 100.000 geënquêteerden vragen beantwoord over de buurt, zorg en voorzieningen.

Het AD Rotterdams Dagblad is een van de regio-edities van het Algemeen Dagblad. Wilt u meer over dit onderwerp en over andere gebeurtenissen uit deze regio lezen, neem dan een abonnement op het AD of lees de krant digitaal.