Volledig scherm
© ANP

Gratis smeren tegen de zon in zwembad Drenthe

Om huidkanker tegen te gaan, verstrekt het openluchtzwembad in Ruinen in Drenthe als eerste gratis zonnebrandcrème. KWF Kankerbestrijding is enthousiast. ,,Voor zover ik weet is dit het eerste zwembad in Nederland dat zoiets doet”, zegt een woordvoerder. 

In het volledig vernieuwde buitenbad staan met ingang van dit zwemseizoen twee grote dispensers, waar bezoekers naar hartenlust zonnebrandcrème kunnen tappen, meldt het Dagblad van het Noorden.

,,Vooral kinderen willen het spul nog wel eens vergeten. En wie goed is verbrand in de zon, heeft een grotere kans op huidkanker. Om dat tegen te gaan, zijn we op zoek gegaan en bij deze dispensers uitgekomen’’, zegt Roel Wiekema, voorzitter van het bad.

Mischa Stubenitsky van KWF Kankerbestrijding reageert enthousiast op het initiatief. ,,Supergoed. Zwemmen in de openlucht is vaak een ‘vergeten’ zonmoment. Al met al ben je al snel een paar uur buiten, in de zon. Heel goed dat dit zwembad zijn verantwoordelijkheid neemt.’’

Het was een van de vrijwilligers van het zwembad, die het project leidde. Wiekema: ,,Hij was zelf de nodige keren verbrand en heeft zich verdiept in de materie. Vorig jaar trokken we op mooie zonnige dagen zo’n 1300 bezoekers. Daar zitten altijd mensen tussen voor wie de zonnebrandcrème goed van pas komt.’’

  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”