Volledig scherm
Reizigers wachten in rijen voor de check-ins en security check op luchthaven Schiphol. © ANP

Grote storing Schiphol werd veroorzaakt door 'reeks gebeurtenissen'

De stroomstoring die op 29 april grote problemen veroorzaakte met het inchecksysteem op Schiphol, is veroorzaakt door een ,,opeenvolging van gebeurtenissen". Dat zijn tussentijdse bevindingen van TNO, dat de zaak onderzoekt in opdracht van Schiphol.

De luchthaven kreeg te maken met een stroomstoring in Amsterdam-Zuidoost, waarop de noodstroom aanschakelde. Maar een noodstroominstallatie in Terminal 3 had afwijkende instellingen ten opzichte van andere noodstroomvoorzieningen. Ook stonden drie groepen niet goed ingesteld en werd de maximale belasting van de noodstroomvoorziening overschreden, aldus TNO.

Toen de stroomvoorziening was hersteld, stuitte Schiphol op problemen in het datanetwerk. Dat kwam door een verbindingselement ('switch') dat verkeerd aangesloten was op de stroomvoorziening en daardoor niet goed functioneerde. Op een andere switch deed zich een softwareprobleem voor, waardoor een deel van het datanetwerk tijdelijk uitviel.

Chaos

De keten van problemen leidde tot annuleringen, veel vertraging en lange rijen, uitgerekend toen het toch al extra druk was in verband met de meivakantie. Schiphol riep mensen op niet naar het vliegveld te komen, de afslag werd afgesloten en er reden geen treinen meer. Mensen stapten al op de snelweg uit met koffers.

,,Bij Schiphol is een aantal zaken niet goed gegaan, met vervelende gevolgen voor passagiers en de luchtvaartmaatschappijen. Schiphol betreurt dat", zegt de luchthaven. Ze heeft intussen een aantal maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo is de noodstroominstallatie in Terminal 3 vervangen en zijn wijzigingen doorgevoerd in het datanetwerk.

Naar verwachting is het onderzoek van TNO eind deze zomer afgerond.